Jag har bärlinor på plintar som är grunden för en altan. En 5 x 3,5 m del av altanen vill jag ha en isolerad veranda på (se bild).

Isolerade väggar, isolerat tak (med plåt på sen). och isolerat golv. Riktiga fönster och altandörrar med bra isoleringsvärde (bara hålen syns på bilden). Tanken var att skruva t.ex. plywood under golvreglarna och fylla med isolering. Sedan golvspånskivor 22 mm. Sedan flytspackel ca 3 cm med elvärmeslingor i. Sedan klinker. Stolparna för väggarna tänkte jag ställa på en syll i tryckat virke.

På resten av altanen planerar jag vanlig trall.

Några undringar:

- Trallen och underliggande bärlinor utanför verandan kommer ju bli blöta när det regnar. Finns det risk att det "sugs" in fukt in i virket i golvet under verandan? Hur löser man det isf? Någon form av tröskelplåtsliknande historia längs med hela syllen runt verandan?

- Ventilation? I huset har jag FTX. Jag klurade därför på om man skulle skarva på ett tilluftrör ut i verandan. Och sen någon form av ventil i taket så det inte blir övertyck? För jag vill nog inte koppla på verandan på frånluften eftersom jag inte kommer ha så jätteuppvärmt där?

- Det är ca 20 cm utrymme under bärlinorna till marken (grus). Vi grävde ur och dränerade och återfyllde med en hel del makadam. Är det risk för att fukt går upp i golvet?

- Något i detta som är riskkonstruktion?
 
  • nya baksidan med veranda2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.