Hej, vi har ett hus från 1983 där ovanvåningen har stått oinredd sedan de byggdes.

Vi håller nu på att påbörja arbetet men jag är lite ifrågasättande till isoleringen.

Någon som kan av bilderna bedömma om detta bö göras om helt eller om vi kan låt det vara.
 
  • Oinredd vind med äldre isolering och träbjälkar synliga under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med gammal isolering och brunt underlagstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd ovanvåning i hus med synlig äldre isolering mellan träbjälkar bakom plastfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd övervåning med äldre gulbrun isolering och synliga träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med exponerad isolering, träreglar och brunt byggpapper, samt plastöverdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder
 
  • Isolering och innervägg under renovering med synliga vattenrör och en plastpresenning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering på vinden med träreglar, mineralull, plastfolie och synliga takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering av tak med mineralull och ångspärr i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial på vind med synliga byggmaterial och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial av glasull i väggsektion täckt med skyddsplast under en byggarbetsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering av glasull monterad mellan träbjälkar med plastfolie i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Ser ut att vara massvist med skarvar i plasten, sen verkar allt ha hängt ner sig rejält efter nästan 40år eftersom de inte slagit dit något läkt/gles för att bära upp det. Några bilder var det väldigt lappat med spillbitar av isoleringen. Sätter du läkt/gles lär du pressa ihop isoleringen ännu mera.

Jag skulle göra om det, det går säkert att bättra och pilla för att få det OK men det tar ju också tid.
 
Hur länge har det saknats plast på isoleringen? Hur tar man sig upp till vinden, finns det trappa eller lucka med stege? Funderar på hur mycket varm fuktig luft som kan ha tagit sig ut i konstruktionen när det saknas så mycket plast.

Som det sagt här innan så ser det ut att vara väldigt mycket skarvar och kommer bli mycket pussel med att få till det tätt. Vidare undersökning kan vara lämplig för att se om det är något att spara eller om det är bättre att börja om.
 
sunnis sunnis skrev:
Ser ut att vara massvist med skarvar i plasten, sen verkar allt ha hängt ner sig rejält efter nästan 40år eftersom de inte slagit dit något läkt/gles för att bära upp det. Några bilder var det väldigt lappat med spillbitar av isoleringen. Sätter du läkt/gles lär du pressa ihop isoleringen ännu mera.

Jag skulle göra om det, det går säkert att bättra och pilla för att få det OK men det tar ju också tid.
Yes, mycket skarvar av plast och isolering, samt till min förståelse ej tillräckligt överlappande gällande plasten.

Centano Centano skrev:
Hur länge har det saknats plast på isoleringen? Hur tar man sig upp till vinden, finns det trappa eller lucka med stege? Funderar på hur mycket varm fuktig luft som kan ha tagit sig ut i konstruktionen när det saknas så mycket plast.

Som det sagt här innan så ser det ut att vara väldigt mycket skarvar och kommer bli mycket pussel med att få till det tätt. Vidare undersökning kan vara lämplig för att se om det är något att spara eller om det är bättre att börja om.
Enl. besiktningsmannen var det täcken med påväx på vinden men ej något som var illa ( det finns en vindstrappa upp)




Tack för era svar iaf att luta mer åt att helt enkelt gör om det helt och hållet.
 
  • Gilla
nilsson6804
  • Laddar…
De isolering som ha papp på utsidan, är den ett problem då den ligger mot plasten?(ska väl egentligen ligg som den yttersta del för att skydda mot vind?)

Känns lite som man tagit det man kommit över när man gjort isoleringen av våningen.
 
Funderar lite över lufyspalten.
Taket är konstruerat med panna, läckt, masonit, luftspalt, masonit, isolering.

Spannet mellan stolarna är 120cc.

Masonietn hänger rejält och det är bara 25mm list på sidorna av takstolarna.

Bör det inte vara 1-2lister i mitten som förhindrar att luftspalten trycksamman? Och om så är fallet hur skall dessa monteras då jag inte kan skruva fast dom i första lagret masonit som vätter mot utsidan.
 
  • Innertak med synlig masonit och isolering samt frågetecken om luftspaltens konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i en takkonstruktion med synlig panna, masonit och trästol, i behov av bättre listning för luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får limma och spika listen i mitten på undre masoniten.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får limma och spika listen i mitten på undre masoniten.
Kom på tanken nu, testade lite och verka funka.
Lästa någon stans att det gärna inte ska vara mer än 45cm mellan listerna.
Då jag har 120c/c på stolarna behöver jag sätta 2lister eller räcker det med 1?

funderar på att ev byta ut masoniten mot en skiva av specialwell med cellplastdistanser, tror ni det funkar mot bef, takkonstruktion av board?
 
  • Taksektion med masonit och en trälist, isolering synlig, i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti takkonstruktion med masonitskiva, isolering synlig där delar av beklädnaden saknas, och två trälisterna monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara du som vet om det behövs 2. Beror på hur mycket övre masoniten hänger. Jag är allergisk mot dessa konstruktioner. Tacka vet jag råspont!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara du som vet om det behövs 2. Beror på hur mycket övre masoniten hänger. Jag är allergisk mot dessa konstruktioner. Tacka vet jag råspont!
Jo det hänger och slänger en hel del, får nog bli 2 för säkerhetskull ev. wellpapp historian.
Förstår det, hade gjort det hela lättare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.