Hej,

Jag har en undran som jag funderat på länge. Jag har förstått att det finns ett begrepp som heter "isolerad miljö" som innebär att ett rum blir isolerat från jord om alla uttag i rummet är ojordade och golvet är isolerande.

Jag har ett rum som enbart har ojordade uttag men dessvärre finns det ett 3 meter långt element som är en mycket god jord.

Om någon apparat i rummet blir strömförande och jag samtidigt tar i elementet blir jag antagligen grillad.

Om jag sätter in ett jordat uttag och ansluter apparaten och apparaten blir strömförande så går säkringen och jag kan ta i elementet utan att bli grillad. Tyvärr har jag då brutit mot installationsföreskrifterna eftersom jag enbart bytt ett uttag till jordat ,,, men jag lever i alla fall.

Hur tänkte dom egentligen när de tillät vattenburna element i rum som skulle vara "isolerad miljö"? Som jag ser det är de 50cm som skiljer det ojordade uttaget från det jordade elementet en betydligt större fara än de 300cm som skulle skilja ett jordat och ett ojordad uttag.

Robert
 
förr var det tillåtet att blanda miljöer, numer är även elektrikerna miljömedvetna :D
men som du säger, så tycker jag att det är säkrare om du bara byter ut uttaget bredvid elementet än inget alls, men det är inte tillåtet att göra så, helst ska man ju byta alla men som sagt, hellre lite säkert än inte säkert alls.
risken är mycket stor att det du beskriver kan hända då man kanske ställer en gammal ojordad golvlampa med isolationsfel bredvid elementet och råkar vända stickproppen så att höljet får fas..
 
electrocuted skrev:
risken är mycket stor att det du beskriver kan hända då man kanske ställer en gammal ojordad golvlampa med isolationsfel bredvid elementet och råkar vända stickproppen så att höljet får fas..
Jordat eller inte så spelar det ju ingen som helst roll. "Herr kan själv" kommer ju att byta stickpropp på lampan till en jordad för den gamla passade ju inte och därmed har vi samma problem som tidigare.
 
iofs har du rätt där... tänkte inte riktigt så långt..
 
Det var väl en krånglig lösning när man kan dra en skarvsladd från ett ojordat uttag.

/m
 
qrarolu skrev:
Hur tänkte dom egentligen när de tillät vattenburna element i rum som skulle vara "isolerad miljö"? Som jag ser det är de 50cm som skiljer det ojordade uttaget från det jordade elementet en betydligt större fara än de 300cm som skulle skilja ett jordat och ett ojordad uttag.

Robert
Man tänkte nog: "Lite spill får man räkna med". Idag har vi ett annat säkerhetstänk. Jämför gärna med trafiken. Bilbarnstolar, krockkuddar, bilbälte, hjälm för motorcyklister, mopedister, cyklister.
Jag tycker att Sverige var sen (1995) med att ändra till antingen jordat eller dubbelisolerat. Jordfelsbrytare infördes också i samma veva.

/m
 
Jag skulle nog föreslå att du hellre satsar på att fixa en jordfelsbrytare än att göra en regelvidrig installation av jordat i ett rum med i övrigt ojordat.
 
hempularen skrev:
Jag skulle nog föreslå att du hellre satsar på att fixa en jordfelsbrytare än att göra en regelvidrig installation av jordat i ett rum med i övrigt ojordat.
Jordfelsbrytare är ju inte fel men kommer en sådan att hjälpa i det här fallet? Hinner jordfelsbrytaren bryta strömmen innan jag fått otrevligt mycket ström genom kroppen?

Robert
 
qrarolu skrev:
Jordfelsbrytare är ju inte fel men kommer en sådan att hjälpa i det här fallet? Hinner jordfelsbrytaren bryta strömmen innan jag fått otrevligt mycket ström genom kroppen?

Robert
Ja, det är änna meningen med en jordfelsbrytare... ;-) Om den *inte* kunde det så gjorde den inte mycket nytta. Det enda felfallet som återstår (förutsatt att den fungerar då) är att du lyckas komma åt fas och nolla i ett ojordat rum, då är risken stor att den inte löser ut eftersom du inte får tillräcklig felström till jord. (Du ser ur JFB:ns synvinkel ut som en brödrost).

Så i ditt fall skulle jag säga: först installera JFB. Sedan kan du i lugn och ro tänka över jordningssituationen i ditt hus.

Jag kör själv "olagligt", dvs om jag byter eller nyinstallerar så sätter jag in jordat, även om det blir blandat i vissa rum (och det var fö inte jag som började, utan elektriker från stor firma här i Gbg). Innan nyåret kommer jag dock att ha dragit om det resterande så att det blir jordat överallt. Detta är dock inte i praktiken något problem, eftersom jag förutom JFB bara har en mobil skyddsjordad pryl på "bostadsvåningen"; brödrosten, och den lämnar på inga villkors vis köket. Och jag har naturligtvis inga gammaldags "farliga" armaturer heller, de må vara hur bedårande som helst.

Jag började som man "ska" nämligen med att dra jord när vi bytte ut den gamla kabeln, men koppla in ett ojordat uttag. Jag insåg efter ett tag att eftersom jag vill ha "dyra" uttag på bostadsvåningen så vill jag inte ta mig råd att först köpa nästan en hel uppsättning ojordade uttag, bara för att sedan byta ut dem till jordade och slänga de gamla. Så under en övergångsperiod så blir det visst överlapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.