Hej,

Trodde det var standard på Älvsbyhus. Den isolerade krypgrunden med avfuktare är den som är godkänd av statens provningsanstalt. Kolla deras hemsida.

Jag skulle föredra isolerad grund + avfuktare med mätare i huset. Som sagt, trodde det var standard på ä-hus. Det var också på det visningshus vi kikade på.

Mvh,
Magnus
 
Standard är det nog inte isolerad.. Standard är bara plstad och avfuktare med invändig mätare..
 
Har aldrig hört att Ä-hus har det men jag vet att tex. smålandsvillan har det, dock har jag svårt att förstå vitsen med det hela med tanke på att dom fortfarande har öppna ventiler.

Har Ä-hus det nuförtiden kan det väl kanske hjälpa om dom fortfarande har stängda ventiler och avfuktare, dock tror jag att det e viktigare att göra ett ordentligt underarbete om man nu får betala x-tra för detta som för allt annat.
 
Hej,

Från SPs hemsida:

"Varma grunder är lämpliga konstruktioner i nybyggnadsskedet ty då kan man utforma kryprummet rätt genom att isolera kantbalken utvändigt och att lägga isolering på marken"

Se http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/fukt-mogel/fuktsakra_konstr.htm under "kryprum".

Där diskuterar man iofs "varma grunder", men det vara bra info.

Jag satt där och läste mycket ska du veta när vi kikade på Hjältevadshus Staffansgården. Hjältevadshus grund ska tydligen vara godkänd av SP och där har man isolerad tät grund med luftavfuktare.

Lycka till.

Mvh,
Magnus
 
Vi isolerade kantbalken i krypgrunden med 50mm cellplast + att jag tätade ev springor som blir mellan hus och kantbalken och samtidigt lade jag plasten bakom cellplasten, när det är -16 ute så har jag +8 i krypgrunden.
Vi har bekanta som nyligen byggt Ä-hus som ej gjort detta och dom har minus grader i krypgrunden.
 
Hej!
Vi funderar oxå på att isolera, men vår grund har hållit värmen bra utan isolering hittills. Ligger på kring 8 grader nu och var ner till 5-6 (+)grader när det var -20 ute...
Finns det några nackdelar med att isolera, förutom att det är bökigt?? Vad blev det för kostnad för isoleringen? Hur har du fäst den?
/Elin
 
Intressant ämne;
det verkar som problemen med krypgrund ökat med åren, av någon anledning.
Om det nu uteslutande är uteluften som drar in fukten i utrymmet, så måste lösningen vara, tilltäppta ventiler och en avfuktare (om denne nu arbetar tillfredställande i utrymme utan luft). Men att det är grundmuren som är problemet, att denne kondenserar så mycket på insidan, tvivlar jag på. Då kunde man använda en mur i material som inte tranporterar värme/kyla. Vad jag förstår finns problemet både med betonghålsten som med Lecagrundmur.
Saknas det egentligen undersökningar om var problemet är som störst och på vilket underlag man bygger, sand, lera eller berg?
Är det inte så att dräneringen är en av anledningarna till problemet?
 
Jag ser inga nackdelar med att isolera krypgrunden och speciellt bökigt tycker jag inte att det var. Det är en stor fördel om man är 2.
Man fäster med spikplugg som man demonterar och sätter dit en stor plastbricka (som man använder till fasadisolering) och monterar tillbaka pluggen, sen borrar man bara med slagborr genom cellplasten och in i kantbalken.
Kostnad för detta ca 1400 (Höner 101m2) det går åt ca 36 skivor 50*600*1200.
Tanken min med detta att isolera var bara att få någon extra plusgrad i grunden och därigenom lite mindre golvkallt.
 

Kosmos skrev:
Har Ä-hus det nuförtiden kan det väl kanske hjälpa om dom fortfarande har stängda ventiler och avfuktare, dock tror jag att det e viktigare att göra ett ordentligt underarbete om man nu får betala x-tra för detta som för allt annat.
Ja Ä-hus har stängda ventiler tillsammans med avfuktare..

mammaelin skrev:
Hej!
Vi funderar oxå på att isolera, men vår grund har hållit värmen bra utan isolering hittills. Ligger på kring 8 grader nu och var ner till 5-6 (+)grader när det var -20 ute...
/Elin
Hade ni mellan 6-8 +grader i grunden när det var -20 ute??? Ja då ser iallafall inte jag nån anledning att isolera igentligen.. Iallafall inte här nere i skåne där det sällan går under -10 och det bara i nån da.. Inget illa om isolera grunden asså, inte de ja menar.. Tänkte mest på hur det ser ut här nere..

saturnus skrev:
Intressant ämne;
Saknas det egentligen undersökningar om var problemet är som störst och på vilket underlag man bygger, sand, lera eller berg?
Är det inte så att dräneringen är en av anledningarna till problemet?
Jag är nog en av dom som kommer hålla med dig i detta. Tror inte heller det ligger i att deras grund skulle vara dålig eller sämre än någon annan utan på omständigheter som du skriver med underlag och framförallt dräneringen.. Tycker mig ana att en viss mängd av dom som man hör klaga sönder just grunden är dom som har gjort förarbete själva.
Ett bra förarbete kan nog räknas som A o O i detta..
 
Vad är det för mening med att isolera krypgrunden på ett hus som är nästan nytt? Är det inte viktigare att göra den så fuktsäker som möjligt, tex genom att sätta plasten hela vägen upp i bjälklagret. Om man bara isolerar så höjer man antagligen bara temperaturen ett par grader, men fukten tar sig igenom en då. Sen är jag ganska övertygad om att när folk börjar exprementera med sina krypgrunder så ökar risken för problem.
 
ostni skrev:
Vad är det för mening med att isolera krypgrunden på ett hus som är nästan nytt? Är det inte viktigare att göra den så fuktsäker som möjligt, tex genom att sätta plasten hela vägen upp i bjälklagret. Om man bara isolerar så höjer man antagligen bara temperaturen ett par grader, men fukten tar sig igenom en då. Sen är jag ganska övertygad om att när folk börjar exprementera med sina krypgrunder så ökar risken för problem.
Visst är det så, man höjer temperaturen några grader. Och då sänker man den relativa fuktigheten. Den absoluta fuktigheten blir densamma men den relativa sjunker, och det är den som är den viktiga i detta sammanhang.

Att fästa plasten mot ytterkantbalkarna är ytterligare en förbättring eftersom man stänger ute fukt.

Bägge åtgärderna ger en bättre torrare krypgrund oberoende av varandra.
 
L
har också några funderingar kring detta...

Störst problem med fukt som kondenserar i krypgund torde vara den tiden på året när uteluften är som varmast (dvs kan bära mest fukt), mao sommarhalvåret. När denna sommarluft kommer in i en kall krypgrund gör det att den absoluta fuktmängden i den varma luften överstiger 100% relativ fuktighet när denna luft kyls av, vilket innebär att det bildas kondens på fria ytor i grunden som i sin tur ger upphov till påväxt av mögelsporer etc...

Plast på marken ska förhindra att markfukt tränger in, och stängda ventiler och ev plast på insida grund förhindrar att varm uteluft kommer in i kryputrymmet. Detta gör samtidigt att ev fukt i grunden inte kan komma ut, därför en avfuktare = borde funka bra, samtidigt har man koll på fukthalt via display. En väl fungerande dränering borde också hjälpa till. Viktigt också att utrymme är fritt från träbitar, spån etc där mögel kan börja växa.

Isolering av grundmur och ev. även av marken borde göra grunden något varmare under vintern då den värme som "läcker" genom bjälklaget stannar kvar i kryputrymmet, vilket kanske kan ge lite varmare golv vintertid?
Frågan är om kryputrymmet inte blir kallare under sommartid med isolering, särskilt om man har stängda ventiler, eftersom man då hindrar värmen från utelften att komma in, samtidigt som värmen i huset i pricnip är avslagen...och det gör ju att skillnaden mellan utetemp och temp i grunden blir större än med en oisolerad grund. Ju större tempdifferens - större risk för kondensering.

Jag lutar åt standardlösningen med stängda ventiler, oisolerad grund, vara noga med dränering och med plast mot mark och upp på insida grundmur, samt rent utrymme med avfuktare.
 
ik73, bra skrivet. Om älvsbyhus hade rekomenderat att man ska isolera krypgrunden så hade jag gjort det. Kan säga att jag också har 8 grader i krypgrunden när det är -16 ute och det oisolerat. Några kalla golv har vi inte heller. Avfuktaren gör ett finfint jobb där nere.

En sak som jag kan komplettera med är att vi bor på ett berg och moränen är snustorr. Inte mycket vatten här inte. Vet inte hur ni andra har det men det kan ju vara en intressant aspekt om man ska välja isolering i grunden.
 
lk73 skrev:
har också några funderingar kring detta...

Frågan är om kryputrymmet inte blir kallare under sommartid med isolering, särskilt om man har stängda ventiler, eftersom man då hindrar värmen från utelften att komma in, samtidigt som värmen i huset i pricnip är avslagen...och det gör ju att skillnaden mellan utetemp och temp i grunden blir större än med en oisolerad grund. Ju större tempdifferens - större risk för kondensering.
Intressant tanke. Jag tror dock att man markisolering minskar markens nedkylande verkan på sommaren. Marken i en krypgrund är nog ganska sval även under sommaren. Inträngande luft (det kommer nog alltid in luft på något sätt även med stängda ventiler) kyls då inte av. Även om man inte värmer upp huset på sommaren så är nog ändå trossbottnen en "icke-avkylande" yta.

Man jag gissar!
 
L
hmm...

jag tror att om man ska isolera ska man nog isolera både marken och muren (och plasta givetvis). Då får man ju en "tät" låda som kan lagra spillvärme via bjälklaget och om man dessutom låter avloppsrören gå ovanför markisoleringen i krypgrunden kommer en del spillvärme till kryputrymmet från dessa varje gång man duschar eller diskar. Det är nog viktigare med isolering mot marken än på grundmuren (tror jag).

Att bara isolera grundmuren borde leda till min tidigare hypotes att krypytrymmet blir kallare än annars under försommaren (då den absoluta fuktmängden väl är som störst i uteluften). temp i grunden med isolering kommer troligen ligga kvar runt 8-10 grader på försommaren längre tid, medan en oisolerad snabbare värms av utetempen (förutsatt att den är 20-25 förståss..)

Har för mig att rekomendationen vid en öppen grund med ventiler är att dessa ska stängas just under sommaren (?) för att förhindra kondens. (vilket ju beror på stora tempdiferanser). Med en tät grund och fungerande avfuktare borde det inte vara några problem med påväxt...frågan är bara vad som ger minst energiåtgång på avfuktaren... :-/
/L.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.