Hej på er!
Isolerade i vintras min kattvind eftersom golvet på övervåningen var så fruktansvärt kalla. Golven blev visserligen varmare men när jag nu öppnar inspektionsluckan till kattvinden luktar det väldigt starkt av isoleringen. Det jag funderar på är om jag kan ha gjort det för "tätt". När det blåser mycket ute hör man hur inspektionsluckan rör lite på sig, så ett visst drag finns det där. Frågan är om det är tillräckligt?
En förebyggande åtgård vore kanske att sätta dit ventiler på gavelsidorna. Jag vill ju inte att det ska börja växa mögel. Någon med liknande erfarenheter?

Mvh
 
  • IMG_1415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1417.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar på en och en halv planshus? Med en till vind uppepå, mot nock?
Om kattvindarna går rakt igenom huset, en på vardera sida, sätt fyra ventiler, en i varje kortände. Det bättrar ventilationen avsevärt. Har du vind uppepå kan du koppla ihop ventilationen från sidorna med den uppepå, och ha ventilationen ut däruppe. Det hjälper på vintern.

OffT: Lägg skivmatrial eller brädfodring på sulan/golvet. Du får ju då ett jättebra extra förrådsutrymme.
 
Japp, det stämmer. Ja, det är så som jag funderat på att göra men någonstan långt bort i bakhuvudet har jag för mig att man inte får/bör sätta fler ventiler på gaveln med tanke på brandrisken. Bor i kedjehus och har två meter till grannarna på varje sida. känns naturligtvis lite överdrivet förskitigt=)
Sedan är jag tveksam till att släppa in kall luft rakt på det oisolerade ventilationsröret från badrummet nere som du ser längst bort på vinden. Vill ju inte få kondens där.

Ang. extra förrådsutrymmen tror jag inte detta är en bra ide med tanke på att min fru kör alldeles för många shoppingturer till ullared...det enda som verkar stoppar henne är ytan att förvara det hon handlat=)
 
Har du ventiler i kortsidorna idag? Det såg så mörkt ut på bilderna, så jag förutsatte att det inte fanns?

Om det redan finns hål, på bägge sidor, sätt en sån hydrostatstyrd fläkt i. Hålen behöver inte vara lika stora som fläkten. Man kan exempelvis, om man har en 100mm fläkt, borra med ett 10mm borr i, så att säga, ett rutmönster. Säg 5 x 5 hål, den totala arean på hål blir då mindre en ett 100mm hål.
Om du funderar på fläkt, de låter knappast något, de håller länge, de drar knappt någon ström och de kostar inte överdrivna pengar (iaf inte jämfört med en mögelsanering).
Det finns dessutom sådana ventiler med isolering i, med en slags enkel termostat som öppnar och stänger.

Är du riktigt osäker, låna eller hyr en fuktmätare. Mät flera gånger, helst under ett helt år, säg en gång i månaden. Då vet du svart på vitt om det är fuktigt däruppe eller inte.
 
Jag har ventiler uppe på stora vinden, det var de jag menade. Jag var lite otydlig där. Men jag tror att det får bli en fuktmätare i första hand och skulle den visa något oroväckande är det ju bara att som du säger smälla upp ventiler i varje ände. Skulle tro att det räcker med självdrag, behövs nog ingen fläckt. Ska ha hem en gubbe från anticimex på fredag. får höra vad han säger.
Tack för tipsen!
 
Om du har ventiler på "stora vinden", vilket jag förutsätter är den översta, koppla ihop den vinden med kattvindarna. Du kan använda sådana rör som det sticker ut från badrummet på bilden. Det blir billigt, går fort och påverkar inte värmeisoleringen nämnvärt.

Poängen med en sådan fläkt är ju att man kan "ta i" i underkant på hålarea. Eftersom fläkten endast går igång när den mäter att det är fuktigt, så påverkas värmeisoleringen mindre, ventilationen mer.

...Tack för tipsen!
Inga problem.
 
Jag är inte säker på att jag har konstruktionen helt klar för mig men det ser ut som om du genom att isolera på det där sättet skapat en perfekt grogrund för mögel.

Det ser ut som om fuktspärren ligger i taket. När du nu isolerat har du kylt ned det utrymme som håller ungefär samma ånghalt som inneluften. Detta leder ofrånkomligen till hög relativ fuktighet och i vissa klimatfall kondens mot de byggnadsdelar som är kallast.

Edit:
Att sätta in en fläkt är ju ingen vidare lösning heller. Då ventilerar du ju bort den värme du lyckats tillvarata i isoleringen.
 
Diffusionsplasten ska gå längs kattvindarnas väggar, inte längs med taket.
 
Jag tror faktiskt inte att det blir så mycket kallare än vad det redan var. Innan "strömmade" det verkligen in kallluft i kattvinden och vidare in under golvbjälklaget. Dessutom ligger det en diffusionsplast i innertaket mellan vån. 1 och 2. så det borde inte komma så mycket fukt nerifrån i alla fall. Däremot finns det ingen diffusionsplast längs kattvindarnas väggar. Plasten under yttertaket har suttit där sedan huset byggdes.

Jag håller med er om att det känns som om det är stor risk för mögel. Men skulle inte en lösning kunna vara att sätta diffusionsplast mot kattvindensväggar och sedan försöka ventilera utrymmet? Tror dessväre inte att det går att komma åt den överstavinden för att ventilera via den.
 
Jag tror att fukten i din kattvind kommer från konvektion, inte diffusion. Om du läser en montageanvisning på en diffspärr så ser du hur noga det är. Man talar om klämda skarvar och en massa överlapp. När man väl fått det konvektionstätt börjar plastens ånggenomgångsmotstånd spela in.

Utifrån dina bilder ser det ut som om diffspärren sitter fel om du skall ha isoleringen där du tänkt. Det är väldigt vanskligt att ändra en konstruktion på det sätt som du gjort. Jämför med att byta ut lite fjädrar och rör på en bilmotor utan att först undersöka vilka följder det får.

Beviset för att den konstruktion som du har nu inte fungerar är lukten.

Men jag spekulerar bara. Det är svårt att sätta sig in i en konstruktion utan att se den på riktigt.
 
injonil skrev:
Diffusionsplasten ska gå längs kattvindarnas väggar, inte längs med taket.
Diffusionsplasten SKA sitta på insidan av isoleringen i yttertaket samt gavlar upp till inre nock och måste vara helt tät. Inga små hål av någon sort får finnas där varm fuktig inomhusluft kan leta sig uppåt och riskera att kondenseras mot yttertakets vindskiva/duk/råspont. På insidan plasten ska det inte vara isolering annat än ljudisolering ovanpå/mellan innerväggarna samt möjligen att badrum och ev bastu får lite extra isolering på en mindre yta. Kattvindar och krypvind innanför plasten och isoleringen i taket ska alltid hålla minst ca 12 grader varmt för att inte riskera fuktutfällning och mögel där. Ventilgaller monteras lågt i innerväggen mellan rum (ej bad eller bastu etc) och kattvind för att kattvind ska få lagom ventilation. Huset ventileras med visst undertryck (F eller FT-ventilation).
 
Redigerat:
Vad blir slutsatsen? Bort med isoleringen igen och leva med kalla golv? Om jag då sätter ventilgaller i innerväggarna samtidigt som jag har undertryck kan jag lova att jag snabbt kyler ner hela övervåningen. Är dessvärre ganska säker på att jag hade det bra mycket kallare än 12 grader i kattvinden i vintras.
En möjlig lösning vore i så fall kanske att ta bort den gamla isoleringen från "golvbjälklaget" för att värma kattvinden extra med varmluft från första våningen?
 
Oavsett konstruktion så måste du sätta de olika lagerna i rätt ordning. Annars blir det som att bre en kaviarmacka i fel ordning. Först kaviar på köksbordet, sen smör och sist mosa dit knäckebrödet. Det fungerar inte. Åtminstone inte så som det är tänkt.

Om du skall ha isoleringen där du har den måste diffspärren flyttas in. Blir nog svårt att få detta ordentligt utan en massa rivning och nytt skivmaterial invändigt.

Bästa varaktiga lösningen (ren spekulation efter som jag inte vet något om ditt hus egentligen) kanske vore att lägga om taket och byta konstruktionstyp så att isoleringen sitter i taket. Detta drar i sin tur med sig hur väggarna ser ut och så vidare.

Det är inte helt lätt att bara ändra lite grann i en konstruktion. Allt hänger ihop i ett intrikat system där naturlagarna styr.
 
  • Haha
antett
  • Laddar…
Josth skrev:
Diffusionsplasten SKA sitta på insidan av isoleringen i yttertaket samt gavlar upp till inre nock och måste vara helt tät. Inga små hål av någon sort får finnas där varm fuktig inomhusluft kan leta sig uppåt och riskera att kondenseras mot yttertakets vindskiva/duk/råspont. På insidan plasten ska det inte vara isolering annat än ljudisolering ovanpå/mellan innerväggarna samt möjligen att badrum och ev bastu får lite extra isolering på en mindre yta. Kattvindar och krypvind innanför plasten och isoleringen i taket ska alltid hålla minst ca 12 grader varmt för att inte riskera fuktutfällning och mögel där. Ventilgaller monteras lågt i innerväggen mellan rum (ej bad eller bastu etc) och kattvind för att kattvind ska få lagom ventilation. Huset ventileras med visst undertryck (F eller FT-ventilation).
Läs t ex dessa monteringsanvisningar istället så ser du hur det bör göras http://www.icopal.se/upload/icopals.../anvisningar/icopal_ma_akvaden_100521_web.pdf
 
Josth skrev:
Diffusionsplasten SKA sitta på insidan av isoleringen i yttertaket samt gavlar upp till inre nock och måste vara helt tät. Inga små hål av någon sort får finnas där varm fuktig inomhusluft kan leta sig uppåt och riskera att kondenseras mot yttertakets vindskiva/duk/råspont. På insidan plasten ska det inte vara isolering annat än ljudisolering ovanpå/mellan innerväggarna samt möjligen att badrum och ev bastu får lite extra isolering på en mindre yta. Kattvindar och krypvind innanför plasten och isoleringen i taket ska alltid hålla minst ca 12 grader varmt för att inte riskera fuktutfällning och mögel där. Ventilgaller monteras lågt i innerväggen mellan rum (ej bad eller bastu etc) och kattvind för att kattvind ska få lagom ventilation. Huset ventileras med visst undertryck (F eller FT-ventilation).

Hej.
Rätt eller fel så har jag isolerat och lagt plasten längd med yttertaket och inte ner efter korta kattvindväggen. På kattvindsväggen har jag osb+gips och inspektionsluckor. På golvet i kattvindarna är det synlig isolering. Klimatet i kattvinden är bra. Samma temp som i rummen. Men nu till mitt problem. Det luktar lite vind ibland i borummen. Jag förstår varför (i efterhand). Huset suger ju in luft via ventiler och då såklart också genom skivorna från kattvinden. Förslag?
Ventiler, gilla läget, flytta plast och isolering, eller nått annat?

Anledningen till att jag gjorde så här är att i 2 av 4 kattvindar så går ventilationen som kan vara bra att komma åt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.