Köpte för ca 1 år sedan ett hus med källare från 76.
Har dränerat om samt använt Platon Extra + deras dräneringsskivor av typ frigolit (isolerar ca20 cm tjocka) utan på platon.
Nu är ja på insidan o får olika svar hela tiden.
Källaren såg ut så här innan ja började riva, Gips-plast-isolering mot betongblock- stående träreglar med 2-3 cm spalt mot betong, golv regel av trä som sugit lite fukt därav lite lukt.

Nu har ja rivit bort gips-plast-isolering, Tagit bort golvregeln av trä o byt ut den mot plåt.

vad jag kan se så har inte de stående träreglarna drabbats av någon fukt så ja tänkte ha dessa kvar. ( använt fuktmätare)
Betong väggen har behandlats med Japes Mögelfri o det tog bort lukt som fanns kvar i betongen.

Kan ja göra som ja gjort ? spara allt förutom golregeln som ja bytt mot plåt.
Sätta dit 45 isolering mellan reglarna istället för 70 som satt innan, göra ett stopp mellan reglarna med hönsnäts remsor så inte isoleringen kan lika mot betongväggen ( Luftspalt) för att sedan sätta dit gips igen ( Ingen plast)

ja vet att det rekomenderas stående plåtreglar men tänkte att det inte behövs då de som är klarat sig sedan 76 samt att allt är nytt utvändigt, + att ja sparar lite pengar :).
 
Plzzzzzzz svara :)
 
Bäst är att inte isolera annat än det du redan gjort på utsidan. Putsa väggen och på det sättet låta den andas det den vill.
 
mm men blir lite trevligare så här just i gillestugan tänkte jag.. i de andra rummen funderar ja på puts ...
 
Redigerat:
Med dina tankar om att spara/återanvända material så hade jag satt en plåtprofil mot golvet och sedan kan du sätta dina träreglar och så även överliggaren mot taket i trä, men hade inte stoppat i någon isolering. Du har ju redan 200mm cellplast på utsidan.
 
EJ isolering/plast av de källarväggar som är UNDER marknivå!

Isoleringen görs på utsidan väggen med Pordrän/Isodrän eller liknande.
 
Så om ja byter golv regeln till plåt o sparar vägg reglarna i trä så e det okej.. O sen bara gips på detta.
 
Ja det kan du göra,

Jag skall göra en del av mina källarväggar men jag skall slänga på lite puts och släta ut till en halvjämn yta sedan rita ut fejk sten av olika format och sedan silikat färg ...

kan du eller någon förklara varför du har lagt platon och sedan isoleringen utanpå.. får du ingen kylande luftspalt mellan vägg och isolering???
 
Vet faktiskt inte . men det ja vet är att det måste vara mycke svårt för fukt att ligga mot betongen nu ...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.