Ska till att bygga 20 m2 växthus med tegelstensmurad grund stående på gjuten sockel (b=10 cm, h=20 cm) och under detta bärlager 20 cm. Marken är så vitt jag vet inte tjälfarlig (inga skjutningar i gräsmattan och endast sand under matjorden när jag gräver. Ändå tänkte jag att det kunde vara värt att isolera grunden så man inte får otrevliga överraskningar. Min plan är då att gräva ut med 0,5-1 m marginal utanför planerad mur ned till ca 50 cm över hela ytan, lägga geotextil i botten, därefter isolera med två omlottlager 5 cm skiva, på detta paddat bärlager som sockeln står på.
Låter detta som en rimlig grundläggning?

Vad finns det för isolermaterial som skulle passa?
Då det i ett växthus blir en del vatten skulle jag gissa att man bör ha isolerskivor som är dränerande eller ska man gå på vanlig cellplastskiva?

Tacksamt synpunkter
 
Låter som en bra plan.

Gräv inte så djupt bara, det blir bara en grop som vatten vill samlas i, jag grävde ca20-25cm och fyllde upp så att bärlagerkakan kom upp ca 10-15cm över omgivande gräsmatta och släntade av mot den bara. Att isolera ca 1m utanför kantbalken gjorde vi också för att ev. infrysning från sidan ska ske långsamt och försiktigt. vi la 60mm markskivor det verkar räcka, fryser kommer det att göra men det gäller att bromsa med isoleringen.
 
Tack för svar! Jag tror att vi ändå måste gräva ned mot 50 cm för att få bort matjorden. När du skriver markskiva, vad är det då för märke/material?
 
Tack! Har beställt bärlager, åkaren rekommenderade minska på bärlager med motsvarande vad isoleringen är då den också bär upp. Han tyckte jag skulle avstå geotextil ifall jag lägger två 5 cm isolerskivor omlott, låter ju rimligt. Måste man lägga gruslager under isolerplattorna eller går det lika bra att lägga på en avjämnad markbotten (sand)?
 
Givetvis kan du räkna bort tjockleken på isoleringen och du kan strunta i fiberduken om du vill. Jag krattade bara till jordlagret så jämt det gick och la ut isoleringen, men jag körde med duk i alla fall.
 
Jag har nu haft besök av lantmäteriet och grävt en provgrop. Det visade sig att det finns lerlager i sanden ned mot 80 cm djup. Matjordslagret är kring 40-50 cm. Grundvattnet kommer fram vid ca 1 m djup.
Mätteknikern rekommenderade makadam/singel under kantbalken/sockeln som kapillärbrytande lager.

Jag är rätt osäker hur jag ska gå tillväga och vilken ordning som de olika lagren ska ligga.
Jag hade tänkt isolera sockeln genom att lägga skivorna på tvären så det blir ca 60 cm innanför och utanför sockeln.
Skulle jag kunna ändra lagrens ordning så det blir jord-bärlager/makadam-cellplast-sockel? Att alltså gjuta sockeln direkt på cellplastskivorna.

Om jag isolerar, måste jag ändå ta bort hela matjordslagret?

Tacksamt hjälp i detta funderande!
 
Grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär gjorde jag med mitt växthus.
Först grävde jag bort 15 cm matjord och ersatte det med 10-15 cm bärlager, 0-90 (kanske lite överkurs men hade tillgång). Jämnade av det med singel 8-16. På singeln la jag ut DOW-skivor och på dessa murade jag med lecablock. Har sedan lagt lite 0-35 följt av stenmjöl där jag tänker lägga stenplattor i själva rumsdelen.
När det är klart tänker jag lägga DOW-skivor på marken runt om växthuset innan jag lägger grus och jord runt för att hindra sättningar.
 
Imponerande fint, vore roligt se bild på växthuset när det är klart.

Förra helgen byggde jag grunden, ska ladda upp bild. Det blev urgrävt till ca 50 cm, fiberduk, DOW Styrofoam 70 mm falsad över hela ytan och 60 cm utanför. På det 15 cm paddat bärlager, därefter 15 cm paddat 8-16 makadam. Gjöt kantbalken ovanpå makadamet. Det svampade ut 1-2 cm under gjutformen, men är nog bara bra. Ska nu mura tegel vidare på kantbalken.
 
_MG_5109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser grunden ut för närvarande. Teglet bara lagt dit provisoriskt. Det ska fyllas upp mer bärlager och sedan plattläggning i höjd med kantbalken. Nedsänkta gjutna krukor utan botten ska rymma träd och vin.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
johanras skrev:
[bild]

Så här ser grunden ut för närvarande. Teglet bara lagt dit provisoriskt. Det ska fyllas upp mer bärlager och sedan plattläggning i höjd med kantbalken. Nedsänkta gjutna krukor utan botten ska rymma träd och vin.
Jag själv håller på att förbereda mitt växthusbygge. Vad har du för tips, som du skulle göra annorlunda än du gjorde?
Kan du visa bilder?
 
Jag är allmänt nöjd med hur det är gjort och har hittills inte kunnat komma på något jag hade velat göra annorlunda. Valde ett växthus från Classicum, Serralux murmodell. En sak jag har märkt så här i vintertid är att konstruktionen (dörr i markplan) gör att det blir svårt att komma in i växthuset eftersom dörren fryser fast. Men å andra sidan vet jag inte varför jag skulle vara där dessa månader heller. Fråga om det är något specifikt du undrar. Jag laddar upp lite mer bilder.
 
Gjutna krukan blev lite för låg så blev tvungen gjuta till en förlängning. Började mura upp hörnen.
IMG_3194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rören för el och vatten.
IMG_3195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fylldes stenmjöl som paddades inför stenläggning.
IMG_3197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.