Jag har länge tänkt att få byggt en isolerad friggebod, för att ha akvarium i. Helst vill jag ha två akvarium ett på 460 liter och 1 m o 60 cm och ett 720 liter på 2 meter. Vi talar då om en vikt på 1500 kg.
Men, det borde väl vara möjligt? Tyvärr är jag inte så kunnig, men lär mig gärna och läser gärna på.

Idealet är ca. 23 grader året om, vilket säkert blir en utmaning både på sommaren och vinter. Golvbrunn och ett ställe att ta vatten ifrån är nog ett måste. Grundplattan måste också vara mycket bra "förankrad". El måste också finnas.

Finns det någon här som gjort något liknande? Någon som har tips på typer av isolering, byggsätt och grund förändamålet? Andra tips? Jag kommer anlita folk till arbetet.

Ska kanske skriva att friggeboden ska byggas på en vanlig villatomt.
Hoppas på svar från mer kunniga!
:)
 
Ordentligt markarbete och en vanlig gjuten platta så ska inte de vikterna vara något större problem.
Möjligen att man får gå upp ett steg på hårdheten i isoleringen bara.
Golvbrun och vatten blir nog bra ja (får man ha det i en friggebod eller blir det bygglov för det månne?)
20 cm isolering i väggarna och 30-40 i taket så är det inga problem med 23 grader vintertid inte.
Sommartid kanske man behöver lite kyla beroende på var i landet du bor
 
Tack för svar!
Jo, man får nog söka bygglov för vatten och avlopp. Kanske också för gjuten platta...?
Finns det någon som har tips på bra ventilation? För ett sådant rum blir nog väldigt fuktigt.

Hur kan man kalkylera vettigt på ett sådant projekt?
Man borde kunna dela upp det på:

Ritningar
Bylovskostnader
Vatten/avlopp
Gjuten grund
Friggebodesbygget av hantverkare
El
 
Paxfläkt? Å en separat avfuktare?

Hårdhet i isolering? Den bär ju ingen vikt.

Tror inte du behöver bygglov för golvbrunn, du kan ju bara släppa ut vatten med Hävert eller likande genom fönster ned i närmsta brunn.
Golvbrunn kan du ju ha för exempelvis läckagerisk men den behöver ju inte va ansluten mer än via ett rör ut på marken.
 
Punktlasten från ett större akvarium kan bli ganska hög så det är något man bör titta på när man dimensionerar.
Därmed bär cellplasten under plattan en del vikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.