Vi ska bygga garage på gjuten platta, frågan är om vi ska ha isolerad eller oisolerad platta. Frågan handlar inte om kostnad utan fuktion.

Hur mycket dyrare i drift/uppvärmning blir det med en oisolerad platta?
 
beror väl lite på vilken uppvärming du har... har du golv värme så säger det väl sig själv att värmen försvinner ganska fort ner i marken när den e dikt emot betongen, har du däremot luftvärmepump eller nått sånt så värms ju väggar och tak upp först men då kyler ju golvet istället.
Jag hör till dom som inte förespråkar golvvärme men men, många säger ju att det är skönt att ligga på när man fixar på bilen men det jag mekar på bilen skulle jag påstå att endast 5% av tiden som jag ligger på golvet...
så svaret är väl att: ska du hålla det varmt med golvvärme då är nog 20cm isolering ett måste, men bara för att ställa in bilen och hålla plusgrader så tror jag faktiskt att det kvittar om du inte lägger in isolering... men tänk på framtiden....... man vet aldrig vad man vill med garaget i framtiden å då är det svårt att isolera i efterhand;)
 
hade jag varit du så hade jag isolerat!...varför snåla på några få kronor när du har tänkt ha garaget i 30år eller mer...räkna ut vad
isoleringen kostar/kvm.....inte mycket, du kommer ångra dig om du inte gör det! Blir ju inget mer arbete..fast jag bor uppe i
norr så mitt val är enkelt nu när jag börjar gjuta om 2veckor...
lycka till
/
M
 
Mikael_L
Jag har tänkt sätta 10 eller 15cm cellplast under plattan, 5cm under kantbalken och 15 cm Leca på sidan av kantbalken/grunden. 15 cm Leca motsvarar ca 3-4 cm cellplast.
+ golvärmeslang

Det är nästan lite fånigt, som att fisa och försöka hålla för. :rolleyes:
Golvvärme går inte att använda ordentligt pga för dålig isolering under.
För dålig isolering under för att göra om garaget till bostadsutrymme.

Men min tanke är:
Med lite isolering under så blir det, tillsammans med luftvärmepump eller vanliga radiatorer som håller en lägre temp, lite mindre värmespill nedåt + att golvet kommer vara någon enstaka grad varmare = torrare golv och miljö inne i garaget och vatten på golvet torkare upp snabbare.

Golvärmen går utmärkt att använda ifall man skulle ha tillgång till helt gratis energi.
Så jag funderar på en enkelt tillverkad solpanel på taket + en cirkulationspump som slår igång då temp i solpanelen > temp i plattan. = Go och gratis golvvärme under några månader på höst och vår. :)

edit: Det är ett ekonomiskt ställningstagande att inte göra en ordentlig isolerad L-kantbalksgrund direkt. Med 300 mm L-kantbalk + 200 mm isolering under platta.
Det bli nog även så pass mycket mer pyssel med att göra kanter med Leca så jag får inte nog inte värdera min arbetstid allt för högt heller, för då blir denna grund inte billigare ... :surprised:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.