Hej alla,

Jag undrar lite om jag tänker rätt angående isolering av ytterväggarna i mitt hus.


Så här ser snittet ut idag.

fasadtegel ( konsttegel ) vindpapp, spånt, 100 mm tomrum, spånt, ca 14mm masonite, tapet. Sc:,h

Jag har fått för mig att om jag isolerar säg 70 av dom 100 mm så kommer det hjälpa till att hålla nera tempen på sommaren, och uppe tempen på vintern. är det korrekt, jag har tänkt så här, helt enkelt ta ner innerväggen på en sida i taget, sätta små regler som byggar 20mm helt ut till vindpappen, sen sätta en tunn board, därpå sätta in isoleringsskivor i resten av dom 100 mm, på med byggplats/folie... på med spånt igen och på med masonite skivorna igen. låter det helt fel, bör jag inte även i väggerna ha en luftficka ? eller skall jag bara köra på med isoleringsskivor helt ut till vindpappen ?


Som jag tänkt blir nya snittet så här

fasadtegel ( konsttegel ) vindpapp, spånt, 20 mm tomrum, board, ca. 75mm isolering, ångskydd, spånt, ca 14mm masonite, tapet. Sc:,h


//kiixx
 
Isolering kommer i 70mm tjocklek vilket är utmärkt.
Du behöver en luftspalt mellan teglet & isoleringen. 30 mm luftpspalt är nog det minsta du ska gå på.

Men det borde fungera som du har tänkt.
 
Ok, perfekt, vet ej , men jag tror jag inte var tydlig nog, det är altså inte äkta tegel, utan det är såna plattor som gör att det på avstånd ser ut som tegel, men det är ett trähus, det kallades fasadtegel i folkmun tydligen när det var poppis, vilket var för 50 år sedan, men det låter kanon, är rätt övertygat om att även 70 mm isolering i ytterväggarna är bättre än bara en 100mm luftspalt mellan 2 väggar :)

//Kiixx
 
Ahha.. jag trodde det var riktigt tegel. FasadTegel, det var nytt. Jag har hört att det kallas Spiktegel då man spikade upp teglet på befintlig stående trävägg.

Jag har själv den konstruktionen (gult spiktegel).
Då borde du kunna köra på utan luftspalt, då träväggen är en isolering i sig. Hos mig så är det i sovrumen isolerade direkt mot trät. Om det är någon skada vet jag inte, men det tror jag inte. Jag har 45mm miniralull mot träväggen.

Övriga ytor är inte isolera mer änn den stående träväggen.

Jag har lite drömmar om att jag ska bygga ut köket och i samband med det byta till läggisolera ytterväggarna och byta till trä fasad. Det är alltid skönt att drömma. :)
 
Per-Erik skrev:
Ahha.. jag trodde det var riktigt tegel. FasadTegel, det var nytt. Jag har hört att det kallas Spiktegel då man spikade upp teglet på befintlig stående trävägg.

Jag har själv den konstruktionen (gult spiktegel).
Då borde du kunna köra på utan luftspalt, då träväggen är en isolering i sig. Hos mig så är det i sovrumen isolerade direkt mot trät. Om det är någon skada vet jag inte, men det tror jag inte. Jag har 45mm miniralull mot träväggen.

Övriga ytor är inte isolera mer änn den stående träväggen.

Jag har lite drömmar om att jag ska bygga ut köket och i samband med det byta till läggisolera ytterväggarna och byta till trä fasad. Det är alltid skönt att drömma. :)
Kanon,, ok,, det är precis som du beskriver det,, hmm det var en gammal gubbe som kallade det för fasadtegel, men du har säkert rätt.. då skall jag klämma i 90+mm isolering i väggarna, det kommer ju garanterat hjälpa en hel del,, just nu är där ju inget alls :)

Dina drömmar är precis som mina,, bor du i mitt hus ? är det du som för ljud på nätterna :)

Mitt kök är mer som ett gäst toa i storlek :(

Tack Per-Erik.

//Kiixx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.