Hej!

Har ett 1½ plans hus med källare från 1949 på landet som vi köpt och som vi ska renovera.

Jag har rivit bort tretex på väggarna och plastgolv där det var fina golvplankor under och tänkte isolera. Just nu är det fina tjocka plankor som syns på väggarna. De sitter tätt och fint.

Hur långt ifrån ska jag sätta reglarna? Storlek på reglar? Hur mycket isolering och ska det vara plast eller nån typ av papp istället? samt gipsskiva?

Jag är ganska nu på det här med renovering så jag hoppas på hjälp

Mvh
Daniel
 
Storleken på reglarna bestäms av hur tjock isolering du vill använda.

Avstånden mellan reglarna ska vara CC60. Vilket är avståndet mitt på regeln till mitt på regeln på nästa regel.

Plast brukar man undvika i äldre hus.

Om jag vore som du skulle jag sätta vindpapp på plankväggen regla upp med kanke 45*95 sätta 95mm isolering i mellan reglarna. på med gips eller kanske plywod & sedan gips. Då det är lättare att fästa saker i plywood änn i Gips.

Dock så bör man inte isolera innefrån utan helst utifrån. Så om du planerar att byta fasad innom kort så sattsa på att isolera då istället så det är bättre..
 
Har liknande situation med ett gammalt trähus och fin fasad med spontade ribbor som inte behöver bytas, ca 7cm sågspån och råspånt.

Jag tänkte prova denna variant, först en västkustskiva 50x1200x2700 mot råsponten och sedan en "liggare" uppe och nere sedan ställa 45x70 60cc mellan liggarna och slutligen in med isoleningsskivor mellan, kondensskydd, OSB,gips.

Skivan borde göra att man får bort köldbryggan men vet inte riktigt om man måste fästa de stående reglarna på mitten också eller om väggen ändå blir tillräckligt stabil.

Naturligtvis är det bästa att isolera från utsidan men det är svårare att göra I etapper tex. våning för våning och om fasaden är bra så kan det vara ett alternativ att isolera från insidan.
 
Om jag vore som du skulle jag sätta vindpapp på plankväggen regla upp med kanke 45*95 sätta 95mm isolering i mellan reglarna
Om jag isolerade inifrån skulle jag också satt vindpapp mot planket fäst nya 70 reglar i tak/golv 45mm från väggen. 45 isolering i första facket, gärna rulle horisontellt och 70 skivor vertikalt mellan reglar. Skivmaterial på det, jag gillar osb+gips.

Jag tänkte prova denna variant, först en västkustskiva 50x1200x2700 mot råsponten och sedan en "liggare" uppe och nere sedan ställa 45x70 60cc mellan liggarna och slutligen in med isoleningsskivor mellan, kondensskydd, OSB,gips.
Ungefär som det här alternativet alltså.
 
Ja det är helt klart bättre att köra korsade reglar. Bra att du löft fram det Fabian-Bom.
 
Med en bra utförd isolering på insidan borde även isolering på insidan vara väl fungerande? Det är ju inte alltid det är så snyggt att dra ut fasaden 10cm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.