Hejsan!

Nu har jag suttit och läst inlägg efter inlägg angående isolering av ytterväggar innifrån, men jag blir faktiskt inte mycket klokare, utan frågorna blir bara fler och fler. ;-)

Helt klart är ju isolering utifrån bäst, men jag vill bibehålla fasadens utseende.

Jag har ett stenhus (ca 1907) med tegelfasad och putsade innerväggar som upplevs som kalla och som jag därför skulle vilja tilläggsisolera.

Väggarna är ca 350mm tjocka med luftning emellan.

Min idé var att sätta ett heltäckande skikt med cellplast mot ytterväggen eftersom det är oorganiskt och inte påverkas av ev. fukt.

Utanpå detta gör jag ett regelverk med 45mm reglar som jag fyller med mineralull och sedan gips på detta, utan fuktspärr.

Nu till frågorna.

Funkar det med cellplasten som jag tänkt, eller skall jag skippa den och istället göra en luftspalt mellan mineralullen och ytterväggen?

Om jag skall ha luftspalt, hur ska jag få den ventilerad (vilket den väl borde vara). Skall jag göra små ventiler t.ex. i det ena nedre hörnet och i det andra övre hörnet på en vägg??

Att jag skippar fuktspärren beror på allt negativt jag läst om plast i gamla hus.

Tacksam för allt som kan räta ut mina frågetecken.

/Magnus
 
Innan jag svarar vill jag gärna veta var du bor och om fasaden är putsad.
 
Jag bor i södra sverige, närmare bestämt i Billesholm i skåne.
Någon puts har jag inte. Bara tegel.

Tacksam för all hjälp!
 
OK
Då känner jag till klimatet!
Är själv från Helsingborg.

Problemet du har är slagregn, dvs regn som kommer samtidigt som det blåser.
Gör att det regnar på fasaden. Teglet blir vått.
Sen kan det komma en köldknäpp innan teglet hunnit torka.

Om du då har isolerat innifrån så har du samtidigt sänkt temperaturen i fasaden.
Detta ökar risken för frostsprängning av teglet.

Om detta sen inträffar, om teglet går sönder, beror på styrkan och vattenuppsugningen hos teglet .

Skriver detta bara för att påpeka risken med att isolera på insidan.

Jag skulle i ditt läge kollat om det finns liknande hus i området, med samma typ av tegel, som isolerat på insidan. Har de klarat sig från frostskador?

Alternativt skulle jag satsat på en värmepump och struntat i att isolera väggarna.
Kanske bytt fönster...
 
Tillägg: Fuktspärr behövs inte på massiva tegelväggar.
 
Hej och tack för att du tog dig tid. ;-)

Jo det du säger är ju helt rätt och jag är medveten om det.

Värmepumpen har jag redan, men det är det där med dom kalla väggarna jag vill komma ifrån.

Så isolering måste det bli, frågan är bara "Luftspalt eller inte luftspalt"

Nackdelen med frigoliten som jag ser det, skulle vara att den inte andas och att det skulle kunna bli någon fuktsamling mellan frigoliten och ytterväggen. Okej de är ju oorganiska matrial, men det är ju definitivt inte trägolvet. :(
 
munken skrev:
Hej och tack för att du tog dig tid. ;-)

Jo det du säger är ju helt rätt och jag är medveten om det.

Värmepumpen har jag redan, men det är det där med dom kalla väggarna jag vill komma ifrån.

Så isolering måste det bli, frågan är bara "Luftspalt eller inte luftspalt"

Nackdelen med frigoliten som jag ser det, skulle vara att den inte andas och att det skulle kunna bli någon fuktsamling mellan frigoliten och ytterväggen. Okej de är ju oorganiska matrial, men det är ju definitivt inte trägolvet. :(
Nu förstår jag lite till vad du är ute efter. Det är den upplevda kylan från väggen, inte värmeekonomin främst.

Isf skulle jag rekommendera en TUNN isolering på insidan, det räcker för att väggarna ska upplevas som varma.
Om isoleringen är tunn så sänker man inte temperaturen i väggens utsida så mkt, dvs risken för frostsprängning minskar.

Tex skulle du kunna limma på 10-15 mm frigolit som du sen klär med gipsskivor.
Luftspalt ska du inte ha om du inte i nuläget observerat fukt på insidan av väggarna.
 
Du kanske inte är upplagd för att experimentera med stora projekt, men jag vill tipsa om en tysk metod som kallas "temperering av ytterväggar", som har nämnts i en annan tråd på detta forum. Principen är att man värmer upp väggarna i stället för att värma upp luften, som med konventionella uppvärmningssystem. Denna metod lär ge en behagligare värme i stenhus, och förebygga problem med funkt i väggarna. Varmvattenfyllda kopparrör som går i höjd med golvet eller är inbyggda i väggen, samt platta radiatorer sköter uppvärmningen. Ska länka till den andra tråden:

http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/99422-vaerme-i-sekelskiftes-tegelhus.html

Du får skrolla ner en bit i den tråden, men fortfarande på sid.1

PS. Är inte Tretex-skivor också ett skonsamt sätt att isolera invändigt om man vill ha en känsla av varmare väggar?
 
Redigerat:
anaitis skrev:
Luftspalt ska du inte ha om du inte i nuläget observerat fukt på insidan av väggarna.
Nu när jag tänker efter, så hade vi fukt på insidan av väggen i ett läge.

Det var när vi precis flyttat hit och inte använde ett av rummen. Då hade jag ställt ett par garderober utmed gavelväggen, dragit ner på värmen och stängt till dörren.

Det blev inte bra kan jag tala om. *LOL*

Då gick det fukt i väggen. Nerifrån och en halvmeter upp ungefär.
Jag kan tänka mig att det blir samma sak om jag isolerar insidan.

Frågan är väl bara hur tjockt man kan isolera och ändå få så pass mycket värme till yttervägen att fukten hålls ute?!
 
Hej

Ett tips skulle kunna vara att isolera med Eko fiber.
Den sprutas in under Bison duk med glespanel eller genom hål i plywood. Fördelarna är att den:
- fyller ut ALLA utrymmen
- ger lite bättre ljudisolering (behövs troligen inte i stenhus)
- OCH den tål viss fuktvandring pss som kutterspån.
- lambda är lika som för vanlig bra ull.

Fråga, kan man täta fasaden något mot slagregn?

mvh

Peter
 
munken skrev:
Frågan är väl bara hur tjockt man kan isolera och ändå få så pass mycket värme till yttervägen att fukten hålls ute?!
Hej!
Har ingen egen erfarenhet av isolering inifrån eller någon lösning på ditt problem. Men tänkte bara påminna dig om att det även är fukten i inneluften du måste se upp med. Om du isolerar innanför stenväggen blir den kallare och då om den varma inneluften får nå den kalla stenytan uppstår kondens, vilket kan leda till fuktskador. Därför tror jag att någon form av luftspalt är att rekommendera, alternativ att se till att inneluften inte når stenväggen=plastfolie

Går att läsa lite om isolering invändigt här
http://www.isover.se/sw23100.asp
 
Konstigt att du har fukt av slaggregn när du har luftspalt mellan tegelen.
Jag har 45mm isolering dickt an väggen och plast folie har också luftspalt mellan tegelen.
Det är vad jag kan läsa mig till av isolerings tillverkarna. (ring och fråga dem)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.