Hej!
Har precis köpt mig ett gammalt hus från 1909 med oisolerad och oinredd vind. Tanken är att isolera vinden (tak och väggar) för att på sikt kunna inreda men framförallt för att effektivisera uppvärmningen. Taket har jag kläm på hur det ska göras men väggarna funderar jag en smula på.

Som det ser ut nu är panelen spikad direkt på befintliga reglar. Allt är torrt och fint men som med alla gammal träpanel så blåser det ju rakt in. Har läst på om olika lösningar och kommit fram till följande:

- Sätta upp en luftspalt på 20 mm innanför panelen.
- Fästa vindpapp på insidan från befintlig regel till befintlig regel (mellan reglarna).
- Regla upp med 220-reglar till cc60 och förtjocka befintliga reglar till samma tjocklek.
- Isolera med 220mm mineralull.
- Plasta
- Regla upp med 45-reglar för att fälla in el och ev annat i väggarna.
- OSB
- Gips

Alternativ 2 är att byta ut vindpappen mot asfaboard och då fästa en 220-regel cc60 "från utsidan" på boarden.

I min värld är detta enligt konstens alla regler och bör effektivisera uppvärmningen drastiskt med tanke på att där inte ens är isolerat som det är nu.

Någon som har andra förslag eller idéer? Har jag tänkt rätt eller fel?

Ha en skön dag!
 
Låter i stora drag bra.

Om du är säker på att det inte finns några gnagarproblem så bör dina lösningar fungera.
Finns det gnagarproblem så är det bättre att spika på 20 mm distans-/spikläkt på reglarna för luftspalt och som mothåll för att spika råspont. Vindpapp kan med fördel i så fall sättas både innanför och utanför råsponten.
Alt kan det fungera hyfsat med asfaboarden, bara den är fäst mot trä i alla kanter, och inte har ngn som helst defekt i ytan utåt.
 
  • Gilla
Erik Almare
  • Laddar…
Du menar då att jag spikar på insidan av de befintliga reglarna och använder dem som luftspalt? Då borde jag väl i stora drag kunna köra asfaboarden direkt på de gamla reglarna från insidan istället för att sätta så nära fasaden som möjligt mellan reglarna (med 20mm luftspalt givetvis
 

Bästa svaret

Exakt såhär det såg ut i min hjärna också. Tack för att du bekräftade!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Gör det inget att du tappar 30 cm utrymme vid väggar och tak? Det låter nästan lite överambitiöst att isolera ett gammalt hus så mycket.
Jag funderar på att sätta sådana här skivor på väggarnas insidor när jag renoverar sovrummet. Det kommer att bli en enorm skillnad i isoleringsvärde när jag kompletterar de 2,5 cm hopsjunken sågspånsisolering som jag har i dagsläget.
https://www.bauhaus.se/therma-pir-kingspan-tp10-100x1200x2400mm
 
E Erik Almare skrev:
Hej!
Har precis köpt mig ett gammalt hus från 1909 med oisolerad och oinredd vind. Tanken är att isolera vinden (tak och väggar) för att på sikt kunna inreda men framförallt för att effektivisera uppvärmningen. Taket har jag kläm på hur det ska göras men väggarna funderar jag en smula på.

Som det ser ut nu är panelen spikad direkt på befintliga reglar. Allt är torrt och fint men som med alla gammal träpanel så blåser det ju rakt in. Har läst på om olika lösningar och kommit fram till följande:

- Sätta upp en luftspalt på 20 mm innanför panelen.
- Fästa vindpapp på insidan från befintlig regel till befintlig regel (mellan reglarna).
- Regla upp med 220-reglar till cc60 och förtjocka befintliga reglar till samma tjocklek.
- Isolera med 220mm mineralull.
- Plasta
- Regla upp med 45-reglar för att fälla in el och ev annat i väggarna.
- OSB
- Gips

Alternativ 2 är att byta ut vindpappen mot asfaboard och då fästa en 220-regel cc60 "från utsidan" på boarden.

I min värld är detta enligt konstens alla regler och bör effektivisera uppvärmningen drastiskt med tanke på att där inte ens är isolerat som det är nu.

Någon som har andra förslag eller idéer? Har jag tänkt rätt eller fel?

Ha en skön dag!
Hej ett så fint gammalt hus måste du vårda ömt!
Då är det inte bra med plast och asfaboard o liknande utan jobba med liknande lösningar som fungerat i 110 år

Cellulosa isolering är överlägset ur alla aspekter för ett sådant hus!

Enklare billigare i längden samt bra mycket mer prestanda för pengarna...

Du gör så här !
Skissa upp hur du vill ha innermåtten med tillräcklig isoleringstjocklek bygg inner väggar med råspont och reglar efter det att du om du vill ha luftspalter förberett... jag skulle strunta i dessa om viktigt du använder rätt diffväv!
Sedan kommer isoleringsfirman med hålsåg och fyller isolerfack med cellulosa som är kompatibel med spån trä etc

I väggar tak golv med massor av bättre egenskaper än giftiga obehagliga glas mineralfiber
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.