Håller på att renovera ett plankhus från tidigt 1900-tal. Ytterväggskonstruktionen består idag av (utifrån och in):

Stående panel -> vindskydd -> stående 3"-plank -> glespanel (för isolerade luftspalt) -> vindpapp -> liggande råspont -> spänd väggpapp med tapet.

Enligt ovan saknas alltså ull- eller spånisolering. Ytterpanelen på huset är original, dock verkar en del av de smala locken bytts. Detta verkar tyvärr ha punkterat det yttre vindskyddet, och andra gamla installationer och genomföringar har punkterat den inre väggpappen. Resultatet verkar alltså ha förstört den isolerande luftspalten vilket sammanlagt ger ett tämligen dragigt hus.

Nu renoverar jag ett rum och funderar på hur jag ska göra med isoleringen mot ytterväggarna. Vill inte byta fasaden så jag kommer alltså inte åt att lägga på ny vindduk under ytterpanelen.

Har skissat upp väggen som diskussionsunderlag:

  • Svart lager i bilden är det befintliga (lite punkterade) yttre vindskyddet.
  • 3"-plank
  • Rosa duk
  • 70/90mm isolering
  • Grön duk
  • 45mm isolering (installationsskikt)
Huset har saknar mekanisk ventilation.
Är öppen för alla typer av isoleringsmaterial och tänker klä innerväggarna med osb + gips.

Frågor
:
Är det möjligt att sätta en vindskyddsduk (tex. T-vind) som Rosa duk i ritningen, dvs vindskydd på insidan om plankstommen?

Är det lämpligt att sätta en ångbroms som Grön duk i ritningen för att kunna tillåta fukt att vandra?
 
  • Skiss av en ytterväggskonstruktion med markerade isoleringslager och vindskydd i en husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.