Hej

Funderar på att tilläggsisolera vinden, som idag är en (Kall) råvind -dock väl ventilerad med tiotalet mögelstoppers. Takpapp och fåtal ruttna plank utbytt 01. Idag ligger isoleringen mellan ovanvåning och vind. Som jag ser det finns det två alternativ:

1. Öppna vindsgolvet och lägga till mer isolering ovanpå befintlig.
Fördelar: Enkelt - bara att ta upp golvbrädor och lägga isoleringsmattor ovanpå för att sedan stänga igen. Inget jox med fuktspärr eftersom den redan finns på plats.
Nackdelar: Begränsar möjlighterna att på sikt inreda vinden (som är stor 90 KVM med ståhöjd nästan överallt.

2. Regla upp tak, sätta upp isolering med med fuktspärr och luftspalt.
Fördelar: Öppnar möjligheter till att nyttja vinden på sikt. Inga omedelbara behov av mer utrymme.
NAckdelar: Dyrare, joxigare. Måste kanske ta väck befintlig isolering i golv?

Frågor: Vad hade ni gjort? Något man skall tänka på? Priside om man gör det själv? Vad kan alt. kosta omman låter byggfirma göra det?

Ser med spänning fram emot era kloka svar

/Stefan
 
Tycker att du själv ganska klokt har tänkt igenom för- och nackdelar ocd det är egentligen bara du som kan avgöra vad som är bäst för framtiden.

Om du bestämmer dig för att tilläggsisolera vill jag rekommendera sprutad lösull framför skivor. Visserligen dyrare eftersom du får ha dit någon som gör det men det blir tätt och välisolerat och det har du igen i minskade värmekostnader.

Om du bestämmer dig för det andra alternativet finns flera trådar som ger tips på hur man bygger på taket. Där rekommenderar jag en skalväggskonstruktion, alltså en fristående vägg (tak) med plats för heltäckande isolering emellan (och givetvis isolerat mellan de egna reglarna också).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.