Igår pratade jag med en äldre välrenommerad erkänt duktig besiktningsman. Han hävdade, utifrån sina 30 år i branschen med specialinriktning på fukt och otaliga besiktningar av gamla hus, att man absolut skulle sätta en ångspärr i form av plast i taket om man isolerar vindsbjälklaget. Plasten ska vara placerad så långt ner som det bara går, dvs man ska upp med nya skivor/panel i taket och direkt under den ska plastren upp. Så här resonerade han:

Man ökar skillnaderna mellan temp inne och vinden med isoleringen (vintertid). Någonstans i isoleringen kyls fukten som man producerar i huset ner, så den inte binds av luften längre. Det spelar ingen roll vilken typ av isolering man använder, ekofibrer eller mineralullskivor eller vad som, detta uppstår alltså oavsett materialets fuktgenomsläppande förmåga och detta ger inte helt sällan fuktskador. Rent teoretiskt skulle det här även gälla väggar också, dock i något mindre grad, men där har han aldrig sett några fuktskador (undantaget badrum etc naturligtvis).

Vad säger ni, BU eller BÄ? Det här ställde åtminstone mina vindisoleringstankar på ända...
 
Att ångspärr skall användas om/när man isolerar vinden är väl ingen som tvivlar om, det som man ser en del hävdar ibland är att man inte skall/behöver använda ångspärr om man använder spån/ekofiber. Själv har jag inte fått klart för mig varför man inte skulle kunna använda ångspärr i det fallet också.
 
Nog finns det olika meningar ifall ångspärr ska användas i gamla hus, speciellt om man använder ex ekofibrer som du säger. De byggnadsvårdsbiblar jag har läst säger ju helt och hållet, "AJAJ, så ska man inte göra".
 
Jo argumenten man hör är ju oftast av typen "det har fungerat förut och förr visste man vad man gjorde". Det är ju ett problem som vi "amatörer" stöter på hela tiden, är inte experten fanatiker åt byggnadsvårdshållet ("det var bättre förr") så är han/hon fanatiker/självsäker och drämmer till med fysikaliska lagar och teorem....stackars oss däremellan! ;)
 
Att man visste vad man gjorde förr osv gäller säkert, men problemen kommer när man superisolerar på vinden samt slutar att elda i murstockarna. Det blir ett helt annat klimat och då gäller knappast "att det funkade förr", efter som man inte gjorde så förr.
 
Ni byggnadsvårdare som redan isolerat vinden, hur har ni gjort? Plast eller inte?

Fukten måste ju ta vägen någonstans om man sätter plast i taket! Man blir rädd att den tar sig ut via ytterväggar eller kanske ffa de delar av taket som inte är belagda med plast, dvs taket där innerväggarna sitter. Det hela måste förutsätta att man har ventiler i varje rum, men räcker det? Det känns inte bra med plast i taket, men samtidigt litar jag faktiskt på besiktningsmannen...
 
bonnier skrev:
Jo argumenten man hör är ju oftast av typen "det har fungerat förut och förr visste man vad man gjorde". Det är ju ett problem som vi "amatörer" stöter på hela tiden, är inte experten fanatiker åt byggnadsvårdshållet ("det var bättre förr") så är han/hon fanatiker/självsäker och drämmer till med fysikaliska lagar och teorem....stackars oss däremellan! ;)
Ja precis så känns det... :-/
 
Dr_Jerkyll skrev:
Ni byggnadsvårdare som redan isolerat vinden, hur har ni gjort? Plast eller inte?

Fukten måste ju ta vägen någonstans om man sätter plast i taket! Man blir rädd att den tar sig ut via ytterväggar eller kanske ffa de delar av taket som inte är belagda med plast, dvs taket där innerväggarna sitter. Det hela måste förutsätta att man har ventiler i varje rum, men räcker det? Det känns inte bra med plast i taket, men samtidigt litar jag faktiskt på besiktningsmannen...
Detta är något som jag också funderat en del på. Jag har ett gammalt timmerhus som det inte finns någon plast alls i nu. Känns inte så kul när jag ska inreda vinden att sätta plast mot taket som alla säger att man måste. Skulle vara kul att höra hur du kommer fram till.
 
W
Jag rev faktiskt bort den plast som satt i taket när vi renoverade vårat hus (från 1904). Rev även bort stenullsissolering som låg ovanpå sågspånen. Det var rätt stora problem med vitmögel på en del ställen innan pga av att när de plastade in hela taket (och även väggar) så lyckades de inte få det helt tätt och på de ställen (rätt många) var det kraftig mögelpåverkan. Nu e det ekofiber på vinden och sågspånen under. Har även satt in en hel del ventiler i rummen och hittils är det frid och fröjd. Inget mögel har återkommit.

Rätt eller fel vet jag inte men det känns grymmt mycket bättre när all plast och stenulls äckel e bort och förhoppningsvis tycker huset det oxo :)
 
Wester skrev:
Jag rev faktiskt bort den plast som satt i taket när vi renoverade vårat hus (från 1904). Rev även bort stenullsissolering som låg ovanpå sågspånen. Det var rätt stora problem med vitmögel på en del ställen innan pga av att när de plastade in hela taket (och även väggar) så lyckades de inte få det helt tätt och på de ställen (rätt många) var det kraftig mögelpåverkan. Nu e det ekofiber på vinden och sågspånen under. Har även satt in en hel del ventiler i rummen och hittils är det frid och fröjd. Inget mögel har återkommit.

Rätt eller fel vet jag inte men det känns grymmt mycket bättre när all plast och stenulls äckel e bort och förhoppningsvis tycker huset det oxo :)
Min timmerkåk byggd runt sekelskiftet behöver tilläggsisoleras, och jag tänkte ta mig av vinden i sommar. Nu har jag inte varit däruppe och tittat ordentligt ännu (flyttade in i maj förra året). Jag misstänker att det enbart finns ett tunnt lager med sågspån i dagsläget. Jag tänker definitivt!! inte använda någon plast heller, men undrar om jag helt enkelt kan ösa på med rejält med sågspån utanpå den gamla om nu allt är torrt & fint?
Vill att allt skall 'andas' som det alltid har gjort...vill inte börja skapa problem som hittils inte funnits...
 
Värt att tänka på i gamla hus

Om man ska använda sig av gullfiber/rockwool sa ska man ha
plas/ångsparr då dessa material inte är hygroskopiska dvs kan
binda vattenmolekyler, vilket organiska isoleringsmaterial typ
spån kan. Är vattenmolekylerna kemiskt bundet till ett material,
om än löst, så är det inte tillgängligt för till exempel
mögeltillvaxt. I moderna isolermaterial som inte kan binda fukt
faller fukten ut (Kondenserar )och tillåter därmed mögeltillväxt.
Det finns alltid organiskt damm och annat som kan mögla i de
oorganiska isolermaterialen. Det är därfor man har plast i
modernahus, isolermaterialen kräver detta. Sätter man plast i
hus med organiska isolermaterial kan detta hindra
vattenmolekylerna att vädras bort då de kemiska bindningarna
släpper vid förändringar i temperatur och luftfuktighet. Då kan
vattenångan eventuellt kondensera i materialet och därmed
också mögla.

Summa summarum det ar skillnad på vatten, vattenånga och
vattenmolekyler bundna till andra molekyler. Det är endast i
vattenfasen som det kan bidra till mögel.

Kan man inte kan ska en tillräckligt tät ångspärr, vilket kan vara svårt i gamla hus bör man avstå från oorganiska isoleringsmaterial och använda organiska hygroskopiska isoliringsmaterial.

Gullfiber/Rockwool - måste ha ångspärr (plast)
Organiska isolermaterial - bör inte ha ångspärr

mvh plexi
 
Ångspärr eller ej

Jag har isolerat våran vind med ekofiber uppepå gammalt sågspån. Timmerhus från 1904. Jag har ej använt ångspärr men däremot installerar jag FTX-ventilation för att minska fukten totalt i huset.
 
Jag håller på att renovera ovanvången i mitt hus från 1903. och har börgat rva taket i ett rum och det var isolerat meb sågspån gjutesäckar tidningar gammla heltäckningsmattor och massa annat trä som dom har fått plats med. när antisemex var här så sa hon att jag skulle ha plast om jag skulle tillägs isore vinden och sen har ventiler i rummen som får ut fukten. men efter jag läst deta så undra man ju hur man ska göra. Det jag fundera på är att rensa dinden från allt som det tidigare var isorerat med och sen sätta ångspär och isolera med nått modernt isoleringsmatrial. vad tror ni om detta ? som nån´sa i ett annat inlägg så äldas det inte inte längre i huset så det är ju en helt annan miljö på vinden än vad det har varit.
 
Jag skulle ta bort tidningarna och heltäckningsmattor och annat och satsa på ett isoleringsmaterial, inte särskilt bra isolervärde på kompakterade material .

Sedan använda spån, ekofibrer eller liknande. Alternativt efter att allt är borta lägga ut plast (tätt) minst 30 cm överlapp och åldersbeständig tejp och sedan rockwool eller glasull.

En gång till… :)
Rockwool eller glasull = + plast
Ekofibrer, spån, linisolering = - plast

pleximaster
 
Jag tror din besiktningsman har en poäng. Varm, fuktig inomhusluft kommer att vandra upp genom isoleringen. Temperaturen sjunker gradvis genom isoleringsskiktet och någonstans blir temperaturen så låg att daggpunkten nås. Det bildas kondens. Det är möjligt att det finns material som kan binda en mängd vatten utan att ta skada. Men vad händer under en längre köldperiod? Tillslut måste materialet bli mättat. Fortsätter fukten upp igenom hela isoleringsskiktet så får man ju problemet någon annanstans, t ex på råspontens undersida. Oavsett vad isoleringen är gjord av.

Och hur påverkas isoleringsförmågan av att materialet är fullt av vatten? Det är ju stillastående luft som isolerar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.