Hej, det börjar bli kallt ute och är aktuellt för mig att isolera vinden på mitt nybyggda garage.
Garaget är isolerat i väggar och platta med plast i väggar och tak, men vinden är fortf. oisolerad.
Vad bör man lägga för isolering? Jag har sökt och sökt men blir inte klok.
Bör man fylla upp mellan takstolarna med något löst typ "fyll upp" och sedan lägga skivor över?
Eller ska man lägga skivor direkt? Hur tjockt behöver man isolera? Det är plats för att lägga upp till 40cm där.
Behöver alla råd jag kan få :)
 
Blås lösull direkt, det är inte billigast men går snabbt och smidigt.

Annars hade jag bara satt skivor utan att börja rappla med någe annat

Isolera så tjock du kan och plånboken tillåter.
 
Jag håller just på med isolering av vårt garage. Första lagret isolering kör du lika tjockt som takstolarnas underram, så att det fyller upp mellan takstolarna. Sedan kan du välja tjocklek på kommande lager efter hur mycket du vill isolera. I vårt fall är takstolarna underram 95mm så jag valde att köra på 3x95mm isolering, varav det översta lagret består av pappersklädd isolering ("byggrulle"). Blir alltså totalt 285mm. I väggblocken är det bara 95mm isolering (Älvsbyhusgarage) som jag tänkt tilläggsisolering med 45mm extra på insidan så att det blir 140mm totalt. Mer än så vill jag inte offra på utrymmet invändigt.

Sedan så satte jag inte glespanel utan skruvade upp 20mm råspont i hela innertaket efter att jag häftat upp plasten. Nu var det ju inte just för att underlätta under byggtiden men det är grymt skönt att ha ett rejält "golv" att krypa runt på däruppe nu när man isolerar. :)

/Erik
 
Glöm inte luftspalt mot yttertaket!
 
  • Gilla
iSamuelsson och 1 till
  • Laddar…
Precis! Bra tillägg. Såhär ser det i dagsläget ut upp på vår garagevind (bygger mig utifrån och in mot inspektionsluckan i mitten av garaget:

DSC_0600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Erik
 
Spruta, du sprutar 30cm på en kväll om du kan köra det lite rationellt. Beoende på sprut maskin så kan det vara lite stökigt att öppna de väl packade säckarna på det lilla bord som kan ingå. En som sprutar och 2 som matar maskinen. Finns även maskiner som man suger med en slang. Då får man sprätta säckarna på släpen och suga upp isoleringen.
 
När jag räknade på det så blev det dyrare att isolera med byggmax billigaste isolering jämfört med att leja bort allt till en lösullsfirma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.