Hej alla kunniga personer! Tänkte isolera vinden och funderar på hur jag ska göra med den befintliga elinstallationen med kopplingsdosor som finns dragna uppe på vinden. Det blir liksom för lite plats mellan tak och dosor för att isolera med luftspalt, isolering och ångspärr.. Det innebär att dosorna i sådana fall kommer mellan tak och isolering - detta är ju olämpligt då man varken kommer åt installationen samt risk för kondensbildning. Är det någon som har lite tips på hur man kan göra? Tacksam för svar, Tommie
 
Vart är elen dragen?

//Patrik
 
Idag är all elinstallation dragen på kallvinden, med öppna kopplingsdosor, rör och elkablar. Dosorna sitter på takstolarna mot yttertaket. Idag är kondens inget större problem då det bara finns 10 cm isolering på bjälklaget. Om jag isolerar mot yttertak mellan takstolarna hamnar dosorna mitt i isoleringen alternativt utanför isoleringen (mellan isolering och yttertak) - vilket i båda fallen inte är så bra. Hoppas att du förstår hur jag menar ;)
 
Ja, då är du nog tvungen att riva elen, göra det du ska och sedan dra om det. För det kan ju inte förvinna i isoleringen, där gör elen ingen nytta. :p

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.