Jag har för avsikt att isolera min oinredda vind och göra något kul av den. Jag har dock lite frågor kring hur jag ska gå tillväga för att få mitt arbete gjort enligt konstens alla regler. Jag har ritat en liten skiss som visar huset i genomskärning. Det svarta är de befintliga takstolarna som det ser ut idag, bjälklaget är betong och takstolarna är fästa i betongen, det går alltså inget mellan sidorna som på en "vanlig" takstol.

Jag har tänkt att bygga på takstolarna genom att montera ytterligare regel på dem för att få ordentligt med isolering Det röda är påbyggnaden på takstolarna (A).

Vid takfoten (B) utgår jag ifrån att jag ska ventilera så att luftspalten som sitter närmast sponten har kontakt med uteluften. Jag tänkte bygga luftspalten av läkt och masonit.

För att inte göra takhöjden onödigt låg kommer jag inte att bygga på nedåt utan isolera i utrymmet ovanför bjälken (C).

Den stora frågan är dock om jag ska ventilera i nock, eller om det räcker att ta upp en ordentlig ventil på kortsidorna (D) som ju kommer att ha kontakt med hela utrymmet ovanför bjälkarna. Det verkar lite onödigt att ventilera vid nocken om jag ändå inte kommer ha isolering på den översta biten (E).

Tänker jag rätt eller är det något jag har missat? Jag hoppas jag var hyggligt tydlig...

Tack på förhand!
 
  • tak.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ingen som gjort motsvarande som har något litet råd till mig?
 
Jag har gjort något liknande. Luftspalt + isolering mellan takstolarna, sedan ett lager 45mm isolering mot rummet, för att hindra köldbrygga. Mellan isoleringslagren satte jag en diff.plast fast där tvekade jag länge eftersom det är ett gammalt hus och man läser många rekommendationer att inte göra så. Valde dock att lägga dit plasten eftersom det var hela vinden jag höll på med.
Ovanför takbjälke ("C") så bredde jag ut lösull, utrymmet är inte stort och svårt att komma åt men jag hade på så mycket att det blev kanske 3-4 decimeter upp till taknock. Jag har ingen ventilation i nock ännu, utan har bara gjort ett antal ventilationshål vid takfoten. Har gjort en liten inspektionslucka så att jag kan kika in i utrymmet ovanför isoleringen för att kunna hålla koll på ev. problem.
Har även valt att isolera mellan stödbenen, och använder detta utrymme (som du markerat grönt, "kattvinden") till förvaring. Detta utrymme blir alltså kallare än övriga vinden men eftersom det är isolerat både fram och bak så att säga, och att viss värme säkert läcker in från vinden så hoppas jag att temperaturen åtminstone håller sig på hyfsad nivå även där vintertid.
 
Redigerat:
Jag kommer göra ett väldigt snarlikt projekt med början 1 oktober.

Planerna är att stommarna till innerväggarna reses först. Sen kommer jag lista för luftspalt mot råsponten och sedan hänga upp tunn regel (antagligen 34x70) med brädlappar parallellt under alla takstolar, från hanbjälkens nederkant till golv ute vid takfoten. För att underlätta monteringen kommer jag sannolikt använda skruv före spik.

Vad gäller ventilation har vinden idag befintliga gavelspetsventiler, men inga ventiler i takfoten. Jag kommer förbereda mig på att sätta in takfotsventilation i efterhand och ha inspektionsluckor både mot nock och takfot. Taket saknar idag papp (masonite istället) och kommer kompletteras med papp, ny läkt och solfångarslingor under pannorna till våren.

Ångspärr mellan glespanel och isolering är mig veterligen ett måste om man använder oorganisk isolering (glas-/stenull).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.