Hej,

Jag sitter med en fundering att försöka isolera en vind som idag är outnyttjad till stor del. Kruxet är att vi bor i ett sekelskifteshus upp på en vind som är sänkt tak i. Ålder på huset är 1900 och lägenheten är byggd 1985 till vindsvåning. Pga rådande byggregler för subventionerad låneränta av pappa staten så är stora dela av boende ytan byggd enligt minimikravet för rådande norm 1985.

I vårt vardagsrum har vi högre takhöjd, men i sovrumen ( 3st ) så har vi 2400mm, lika så på badrum. Nu har jag varit uppe och klättrat och funnit ca 2200mm ytterligare i takhöjd till nock. Nu börjar frågorna kan vi säga.

Eftersom yttertaket är av plåt och sen ligger det råspont och säkert någon form av "papp" mellan plåt och råspont, hur ska detta isoleras? Med eller utan luftspalt? Onekligen har det gjorts om en hel del genom åren, för vi saknar större delen av original takstolarna ( i princip alla ). Huset har varit med om en stor brand under slutet 1970-talet, så allt är byggt med dåtida kunskaper om tak och isolering.

Jag har fått allt godkänt av förening för att påbörja, men tänkte försöka gör en större del själv under sommaren 2014.

1. Isolering, jag skulle vilja slippa att bygga med 300-500mm isolering, och istället titta på lite modernare material, även jag har läst om all typ av hightech isolering som finns i övriga EU.
2. Hur tjockt isolerat bör bjälklaget vara ( vi kommer bygga ett loft som sagt och det kommer bli en förrådsdel av vinden ) i taket ner till dagens lägenhet? Jag är ute efter minsta måtten för att spara volym.

Tar med en bild.


Mvh
Tommie 20131102_131406.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.