Vi har ett 60 talshus som från början haft platt tak. På 90 talet fick man problem med fukt och satte då på ett tak som en hatt. Sedan gjorde man ett hål och en stege upp. Så det gjorde att vi nu har en form av vind. De har lagt lite plankor så det finns en spalt mellan golvet och där man går. Här uppe har vi sedan ställt massor av saker. Problemet är att det ju ovanpå taket och all isolering osv. Där uppe så följer det ju väder och vind som är utanför. Finns mycket öppningar så blåser typ tak igenom.

Problemet vi har är fukt. Alltid blir fuktigt där. Men för att vi behöver utrymmet använder vi det ändå med resultat att saker mår sådär. Mögel och annat kommer.

Så nu till frågan. Jag skulle vilja bygga som ett rum som är isolerat och slänga upp ett element där. Men alla guider man läser är ju för vanliga vindar. Exempelvis behöver jag luftspalten och annat ska det finnas spalt för golvet? Det ligger ju på det vanliga taket. Ska man ha ventilation?

någon som har lite idéer vad man ska tänka på?
 
Så här ser det ut
Träbjälklag i vinden med isolering, sparsamma ljuskällor, oordning, möjlig renoveringsplats eller ouppvärmd lagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut ungefär som vinden på min 60tals kåk.
dvs kallvind med öppen takfot

Vill du minska fukten på vinden så skulle jag antingen köpa en Trygghetsvakten vind eller bygga egen lika dan lösning för 1/3 av priset.
Dvs smarthub + sensorer både ute & på vinden som känner av temperatur och luftfuktighet + smart strömuttag + ventilationsfläkt
Smarthubben tar in värderna från sensorerna och räknar om till absolut fuktighet (gram / kubikmeter luft) både ute och inne, och sen startar fläkten då den absoluta fuktigheten är mer på vinden än ute. Man låter även smarthuben räkna ut den nya relativa fukten skulle bli med vindens fuktighet och ute temperaturen. Om den blir mer än 65% så startar inte fläkten även om den absoluta fukten är högre på vinden.
Detta för att minska mögel risken.

EDIT: Själv kör jag med smarthub varianten på min kallvind

Nu till din egentliga fråga:
Skulle jag bygga ett varmhållet förvaringsutrymme där uppe skulle jag bygga ett rum med samma metod man bygger och isolerar ett hus. fast vissa materialval kan man ju pga att det är under tak använda sig av billga saker.
dvs vägg (av råspont), ingen vindpapp då det eg inte blåser på samma sätt som ute, 90-150mm isolering, fuktspärr och sen nått skivmaterial på insidan. Dra dit el och sätta in ett oljeelement så att det håller 10-15C
en luftventil och en pax-fläkt eller liknande som man kan styra vid behov.
Ja också en smart sensor för att hålla kolla på både temperatur och luftfuktighet.
 
intressant. Jag har ju liksom öppet på överhänget så inte tänkt man kan styra något där. Har mycket hemautomation osv så allt sånt kan jag ordna. Vad har du för fläktar då?

om man gör ett rum kan man inte fuska mer? Typ spånplattor på insidan, plastspärr och sedan isolering på det och strunta i råspont? Eller blir det för dåligt då? Krävs det en spalt för att det ska bli isolerat?


M MrDizzy skrev:
Det där ser ut ungefär som vinden på min 60tals kåk.
dvs kallvind med öppen takfot

Vill du minska fukten på vinden så skulle jag antingen köpa en Trygghetsvakten vind eller bygga egen lika dan lösning för 1/3 av priset.
Dvs smarthub + sensorer både ute & på vinden som känner av temperatur och luftfuktighet + smart strömuttag + ventilationsfläkt
Smarthubben tar in värderna från sensorerna och räknar om till absolut fuktighet (gram / kubikmeter luft) både ute och inne, och sen startar fläkten då den absoluta fuktigheten är mer på vinden än ute. Man låter även smarthuben räkna ut den nya relativa fukten skulle bli med vindens fuktighet och ute temperaturen. Om den blir mer än 65% så startar inte fläkten även om den absoluta fukten är högre på vinden.
Detta för att minska mögel risken.

EDIT: Själv kör jag med smarthub varianten på min kallvind

Nu till din egentliga fråga:
Skulle jag bygga ett varmhållet förvaringsutrymme där uppe skulle jag bygga ett rum med samma metod man bygger och isolerar ett hus. fast vissa materialval kan man ju pga att det är under tak använda sig av billga saker.
dvs vägg (av råspont), ingen vindpapp då det eg inte blåser på samma sätt som ute, 90-150mm isolering, fuktspärr och sen nått skivmaterial på insidan. Dra dit el och sätta in ett oljeelement så att det håller 10-15C
en luftventil och en pax-fläkt eller liknande som man kan styra vid behov.
Ja också en smart sensor för att hålla kolla på både temperatur och luftfuktighet.
 
Ludvig Aldrin Ludvig Aldrin skrev:
intressant. Jag har ju liksom öppet på överhänget så inte tänkt man kan styra något där. Har mycket hemautomation osv så allt sånt kan jag ordna. Vad har du för fläktar då?

om man gör ett rum kan man inte fuska mer? Typ spånplattor på insidan, plastspärr och sedan isolering på det och strunta i råspont? Eller blir det för dåligt då? Krävs det en spalt för att det ska bli isolerat?
Fläkten är en vanlig ventilationsfläkt fast ip44 klassad
typ motsvarande en sådan här.
https://www.amazon.se/Kanalfläkt-Moonjor-Frånluftsfläkt-Badrumsfläktar-EU-strömkabel/dp/B09QPFBX6N/ref=asc_df_B09366KP8V/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476520139676&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12776860874070075077&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012443&hvtargid=pla-1395173655520&th=1

Sen kolla av att fläkten du köper har rätt ventilationsmått för sverige
dvs 100mm / 125mm / 160mm
Annars kan du behöva hitta special muffar/övergångar om du ska sätta dit rör för att ta luften från annat ställe än där fläkten sitter.
Det är ju inte alltid man vill placera utblåset på det bästa stället att ta luften ifrån.

Och se till att fläkten suger luft från vinden och blåser ut den.
Man vill inte göra tvärt om så att fläkten trycker in luft. Man riskerar då att trycka fuktig luft dit den itne ska vara och orsaka mögel.

Visst borde man kunna strunta i råsponten. Men då får man använda hönsnät eller vajer eller nått för att hålla isoleringen på plats. Tänkte bara på vad som blir minst jobb/enklast att arbeta med i begränsat utrymme.
Krävs ingen spalt i ditt fall för att få isoleringen att bli bra.
 
tror det blir svårt med fläkt då vi har så mycket öppet i överhänget runt hela taket.

Ja så egentligen om jag sätter billigaste möjliga vägg, lägger mot isoleringen och så typ tråd eller nått så de stannar kvar. Golvet måste ju vara lite starkare så man kan komma ut och lägga saker men typ samma tanke där då och även tak. Gissar man ska ha plast ändå?


M MrDizzy skrev:
Fläkten är en vanlig ventilationsfläkt fast ip44 klassad
typ motsvarande en sådan här.
[länk]

Sen kolla av att fläkten du köper har rätt ventilationsmått för sverige
dvs 100mm / 125mm / 160mm
Annars kan du behöva hitta special muffar/övergångar om du ska sätta dit rör för att ta luften från annat ställe än där fläkten sitter.
Det är ju inte alltid man vill placera utblåset på det bästa stället att ta luften ifrån.

Och se till att fläkten suger luft från vinden och blåser ut den.
Man vill inte göra tvärt om så att fläkten trycker in luft. Man riskerar då att trycka fuktig luft dit den itne ska vara och orsaka mögel.

Visst borde man kunna strunta i råsponten. Men då får man använda hönsnät eller vajer eller nått för att hålla isoleringen på plats. Tänkte bara på vad som blir minst jobb/enklast att arbeta med i begränsat utrymme.
Krävs ingen spalt i ditt fall för att få isoleringen att bli bra.
 
Ludvig Aldrin Ludvig Aldrin skrev:
tror det blir svårt med fläkt då vi har så mycket öppet i överhänget runt hela taket.

Ja så egentligen om jag sätter billigaste möjliga vägg, lägger mot isoleringen och så typ tråd eller nått så de stannar kvar. Golvet måste ju vara lite starkare så man kan komma ut och lägga saker men typ samma tanke där då och även tak. Gissar man ska ha plast ändå?
Jag har öppen takfot (dvs jag kan se ut nere vid takfoten om jag är på vinden) det är ca 3-5cm glipa/öppet längs båda långsidorna mellan huset och taket och det är då en fläkt som suger ut luft fungerar.

Är det stängt över allt fungerar inte det med fläkt på det sättet, detta då man suger in luft genom isolering / ställen man inte vill ha fukt. Då måste man ha ventiler på rätt ställen för att där då släppa in luften istället.

Jag skulle sätta plast mellan isoleringen och innerväggen iaf. Möjligt att det inte behövs då man eg inte har något som adderar fukt på insidan. Men skulle nog sätta plasten iaf.
Man skulle nog kunna ta vidpapp med .. men den luktar ju och ska man ha det som förråd kanske man inte vill addera lukt. Plast kan iofs lukta med men inte i närheten av lika mycket/starkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.