Hej.
Har letat genom hela forumet men inte hittat något relevant angående mitt problem. Därav en ny tråd.

Jag har ett rum som är väldigt varmt på sommaren, och väldigt kallt på vintern. Det är ca 14-17grader i rummet, golvet går knappt att stå på och jag vet inte vad problemet är..

Jag har efter mycket luskande hittat ett hål från garagevinden in till husvinden och det är helt öppet där, vilket jag tycker känns konstigt. (kommer inte åt det utrymmet från husvinden). Ska det inte vara isolering mot yttervägg/tak?
Nu är det endast isolering mot innervägg.
Jag lägger upp några bilder och hoppas att ni förstår vad jag menar och kan förklara för mig hur jag ska göra.

Är stort tacksam för all hjälp jag kan få.

Tak på vit trävilla med markerad detalj runt hängrännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterväggen det handlar om

Ett ljust barnrum med vit paneltak, en säng med en gossedjursleopard, ett lekkök och en sittsäck på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innerväggen

Inre takkonstruktion med träbjälkar och mörk bakgrund sett från snedvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taget från garagevind genom ett hål. Det är mot inneväggen på bilden ovanför.
Ovanför skivan i topp är det en luftspalt ända upp till nock (som det ska vara vad jag förstått)
 
M Markusctid skrev:
Hej.
Har letat genom hela forumet men inte hittat något relevant angående mitt problem. Därav en ny tråd.

Jag har ett rum som är väldigt varmt på sommaren, och väldigt kallt på vintern. Det är ca 14-17grader i rummet, golvet går knappt att stå på och jag vet inte vad problemet är..

Jag har efter mycket luskande hittat ett hål från garagevinden in till husvinden och det är helt öppet där, vilket jag tycker känns konstigt. (kommer inte åt det utrymmet från husvinden). Ska det inte vara isolering mot yttervägg/tak?
Nu är det endast isolering mot innervägg.
Jag lägger upp några bilder och hoppas att ni förstår vad jag menar och kan förklara för mig hur jag ska göra.

Är stort tacksam för all hjälp jag kan få.

[bild]
Ytterväggen det handlar om

[bild]
Innerväggen

[bild]
Taget från garagevind genom ett hål. Det är mot inneväggen på bilden ovanför.
Ovanför skivan i topp är det en luftspalt ända upp till nock (som det ska vara vad jag förstått)
Det ska vara isolerat enligt dessa alternativ.
Illustration av en takkonstruktion med isoleringsmaterial, ångspärr och yttertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sektionsdiagram av takisolering med ROCKWOOL isolering, vindspärr och luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
Det ska vara isolerat enligt dessa alternativ.
[bild] [bild]

Stort tack för hjälpen!
 
M Markusctid skrev:
Stort tack för hjälpen!
NP! Var svårt och se på bilden. Är det isolerat som på någon bild?
 
T Tompafix skrev:
NP! Var svårt och se på bilden. Är det isolerat som på någon bild?
Kan inte säga hur det är isolerat faktiskt.
Men när man ögonmåttar lite utifrån och inifrån rummet så har jag väldigt svårt att tro att det är isolerat som någon av bilderna. Jag tror att det bara är isolering mot innervägg.
Och eftersom jag har sådana problem med kylan så känns det som att det borde vara problemet.

Det jag får göra är väl att försöka öppna upp någonstans och kika efter tänker jag.
 
M Markusctid skrev:
Kan inte säga hur det är isolerat faktiskt.
Men när man ögonmåttar lite utifrån och inifrån rummet så har jag väldigt svårt att tro att det är isolerat som någon av bilderna. Jag tror att det bara är isolering mot innervägg.
Och eftersom jag har sådana problem med kylan så känns det som att det borde vara problemet.

Det jag får göra är väl att försöka öppna upp någonstans och kika efter tänker jag.
Om det är isolerat mot innerväggen vilket är okej. Så ska denna isolering även fortsätta upp på snedtaket. Sedan ska det ligga ganska mkt på taket mot nedrebotten om det är rätt isolerat.
Det går att hyra värmekamera som avslöjar köldbryggorna.

Edit. En inspeltionslucka till stängda utrymmen är alltid bra så man kan upptäcka ev. Takläckage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.