Hej
Helt ny i detta forum.
Vi har en sommarstuga som är byggt runt 1950. Stugan är isolerad med kutterspån i väggarna men misstänker att det sjunkit en del, huset är byggd på plintar. Sommarstugan saknar el och har endast sommarvatten. Som uppvärmning finns en stor vedspis och I vardagsrummet en öppenspis.
Funderar på att inreda vinden till sovrum, bör man isolera den på något sätt? Är det risk att man på något sätt skadar taket om man isolerar/inte isolerar? Tänker att det är bra om huset får fortsätta att andas som det gjort de senaste 70 åren.

Tack på förhand!
 
Hej och välkommen!

Är inte fel att isolera, även om det bara är en sommarstuga.
Loft blir ofta väldigt varma på sommaren, och lite isolering dämpar det värsta. (Och tvärtom på vintern.)

Dock måste man som alltid veta vad man gör.
Så stugans vindskonstruktion och yttertak måste man veta.
Även ventilation, men där utgår jag från att det är självdrag?

Bilder underlättar alltid förståelsen och minskar risken för missförstånd.
 
  • Gilla
Hjonet
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Hej och välkommen!

Är inte fel att isolera, även om det bara är en sommarstuga.
Loft blir ofta väldigt varma på sommaren, och lite isolering dämpar det värsta. (Och tvärtom på vintern.)

Dock måste man som alltid veta vad man gör.
Så stugans vindskonstruktion och yttertak måste man veta.
Även ventilation, men där utgår jag från att det är självdrag?

Bilder underlättar alltid förståelsen och minskar risken för missförstånd.
Tack för svar
Ska åka upp nästa vecka och titta samt fota. Stugan ligger i Norrlands inland. Vi(pappa och jag) bytte taket för något år sedan, tidigare var det tegel men nu plåt, osäker på vad det var under.

Ja precis självdrag stämmer

Pappa har byggt många hus även renoverat många äldre hus enligt gamla tekniker men misstänker att han tycker att det lilla sovrummet duger gott så vill gärna skapa mig en egen bild av vad som är möjligt

Återigen stort tack för ditt svar, och jag återkommer med bilder under nästa vecka
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Norrlands inland, då blir det kallt på vintern...
Hur är det tänkt att stugan ska nyttjas? Sommar eller vinter eller både och?

Om stugan ska nyttjas på vintern, utan el, så behövs hyfsad isolering.

Iom att stugan kommer att vara ouppvärmd när ni inte är där, (utgår jag från då el saknas), så bör ingen plast/fuktspärr användas.

Luftspalt under taket/plåten är väsentligt.
 
  • Gilla
Hjonet
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Norrlands inland, då blir det kallt på vintern...
Hur är det tänkt att stugan ska nyttjas? Sommar eller vinter eller både och?

Om stugan ska nyttjas på vintern, utan el, så behövs hyfsad isolering.

Iom att stugan kommer att vara ouppvärmd när ni inte är där, (utgår jag från då el saknas), så bör ingen plast/fuktspärr användas.

Luftspalt under taket/plåten är väsentligt.
Just nu är det endast några veckor på sommaren, om det skulle bli aktuellt vintertid kommer vi bygga en separat byggnad som är vinterbonad alternativt lägga in en större summa pengar och fixa det bef huset och även ordna med elanslutning. Idag behöver vi inte vara anslutna till elnätet då mina föräldrar bor ungefär 100 meter bort på en stor gård med alla bekvämligheter,eventuellt köper vi ett mindre solcellssystem för mindre laddningar och lampor.

Under vinterbesöken bor vi hemma hos dem men det vore skönt på sommaren att ha något eget.
 
Hjonet Hjonet skrev:
Hej
Helt ny i detta forum.
Vi har en sommarstuga som är byggt runt 1950. Stugan är isolerad med kutterspån i väggarna men misstänker att det sjunkit en del, huset är byggd på plintar. Sommarstugan saknar el och har endast sommarvatten. Som uppvärmning finns en stor vedspis och I vardagsrummet en öppenspis.
Funderar på att inreda vinden till sovrum, bör man isolera den på något sätt? Är det risk att man på något sätt skadar taket om man isolerar/inte isolerar? Tänker att det är bra om huset får fortsätta att andas som det gjort de senaste 70 åren.

Tack på förhand!
Du bör isolera, annars är det risk att det blir jätte varmt på sommaren när solen ligger på taket.

Jag skulle kört med en diffusionsöppen lösning då jag misstänker att det är det i väggen.
Du skall ha luftspalter mm.
 
  • Gilla
Hjonet
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Du bör isolera, annars är det risk att det blir jätte varmt på sommaren när solen ligger på taket.

Jag skulle kört med en diffusionsöppen lösning då jag misstänker att det är det i väggen.
Du skall ha luftspalter mm.

Tack för svar
Var lite inne på det med pga värmen ville inte riskera att förstöra taket.

Ska fota när jag är uppe nästa vecka.

Återigen stort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.