Hej alla isolerkunniga!

Jag bor idag i ett radhus i stockholmsregionen i två plan med en vind ovanpå (isolerad vindslucka finns).
Denna vind är lösullisolerad (min uppskattning c:a 35-40cm ovanpå innertaket).
Resten av vinden består av takstolar och balkar för innertaket.
Yttertaket är inte isolerat alls vad jag kan se, och dessutom så på långsidorna (gavelradhus) så är det öppet rätt ut (nåja, en glipa på c:a 5 cm) med nån typ av hönsnät som skydd för fåglar antar jag. (för ventilation av vinden?)

Nu funderar jag på att ta bort innertaket i trapphuset, isolera yttertaket (täppa för glipn, duh!) och bygga ett sovloft ovanpå våning 2 för att få mer utrymme.

Hur gör jag? är frågan. :-?
Vad bör jag tänka på?
Hur tjock isolering?
Bästa tillvägagångssätt? (jag antar att det är bäst att göra klart yttertaket innan lösullen tas bort)
Kan man återanvända lösullen i taket eller är det bättre/smidigare med rullar/plattor av glasfiber? (kan inget om cellplast, men kan tänka mig detta också)

Tacksam för svar.
 
Isoleringsdjup av vindsbjälklag bör vara 400 mm så det stämmer ju med det som redan ligger där. Det kan vara svårt att få det så tätt som när man sprutar det på vindsgolvet så jag skulle nog använda skivor/rulle istället.

Om du nu ska isolera snedväggarna måste du först se till att få en luftspalt ytterst för avrinning av eventuell kondens. Läkta upp på takstolarna och på med masonit. Om inte luftspalten går "runt om" får du ta upp hål i yttertaket och sätta så kallade mögelstoppers för att få luftavväxling. Därefter isolerar du mellan takstolarna. Tyvärr kommer du nog inte upp i 400 mm på det viset utan måste nog bygga på ytterligare. Detta skulle jag göra som en skalväggskonstruktion, dvs ett självbärande innerskal, typ 45*70 (isolerat) och heltäckande isolering emellan takstolen och skalväggen. Ångspärr längst in såklart som kläms med liggande läkt som du sen kan gipsa på eller spika stående panel på. Har du el att dra kan du då göra det mellan plast och gips/panel.

Skulle nog ta bort lösullen innan jag gör jobbet, visserligen kan det bli lite kyligt på ovanvåningen men det är ju ett skit att stå och jobba i. Cellplast är lika bra ur isoleringssynpunkt som glas- och mineralull men passar inte här på grund av brandskydd.

På tal om brandskydd är det bra att ha steg ute på taket som utrymningsväg när man ska befolka vinden.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.