Hej!
Skall isolera vinden då isoleringen där lämnar en del att önska. Huset är från 1906, befintlig isolering är lite sand/slagg. Skall ej lägga om hela taket då det fortfarande är i acceptablet skick.
Ny uppbyggnad:
-gips
-osb
-30mm rockwool
-ångspärr
-120 mm rockwool
-underlagspapp
-råspont
-ströläkt/bärläkt
-Tegel
as built.png


Planerar att bygga såhär:
ny utan luftskickt.png

Berkäkningen visar att det blir kondens i skicktet med takpappen. Skall man bygga in ett luftskickt under råsponten för att motverka detta, eller är det bara ett räkneproblem?
ny med luftskickt.png
Som sagt, luftskickt mellan takpapp(plast) och råspont eller ej? Är kondensatproblemet bara räknefel? JAg tycker det borde ventileras bort utan problem och det skall ju ej komma fukt innifrån.
Tack för hjälpen!

Hälsningar
MAgnus
 
Redigerat:
På vindar där isoleringen utgörs av glas- eller mineralull bör man väl alltid ha en luftspalt mellan isolering och råspont, däremot har jag hört att det inte är lika noga om man har cellulosabaserad isoleirng som kan buffra fuktighet och torka ut igen. Det är möjligt att du också klarar dig om du byter ut takpappen (som inte släpper igenom kondens) mot en väv istället (som stoppar regn utifrån men släpper igenom vatten i ångform innifrån), men det vet jag för lite om.
 
Hej!
Du skriver:
Ny uppbyggnad:
-gips
-osb
-30mm rockwool
-ångspärr
-120 mm rockwool
-underlagspapp
-råspont
-ströläkt/bärläkt
-Tegel

I den texten har du nog underlagspappen på fel sida av råsponten, kanske en felskrivning dock.

Jag hade definitivt haft en luftspalt mellan isolering och råspont så ev fukt kan torka ut. Den luftspalten är "gratis" och jag hade sovit tryggare med den på plats.

/Torpalainen
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Det ser inte ut som om beräkningsprogrammet tagit hänsyn till ångspärren. Vilket ånggenomgångsmotstånd har du räknat med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.