Hej!

Vi har en stuga som är byggd på 30-talet med helt oisolerad vind i Dalsland. Vi tänker nu isolera vinden och använda detta utrummer som sovloft under vår-höst, dock ej på vintern. Takbjälkarna är 150 mm och pga av att takhöjden och utrymmet är begränsat tänkte jag nöja mig med denna detta djup på isoleringen. omkring 30 mm går förmoligen bort i luftspalt jag räknar med att kunna klämma in en 120 mm Gullfiber-skiva ovanpå luftspalten (alltså in mot rummet). Plast på som fuktspärr och sedan en skiva som täcker isoleringen och bildar innertak. Låter detta vettigt och måste varje takstolsfack ventileras både vid takfot och nock eller hur mycket måste man ventilera luftspalterna?

Mvh/
Svenstorp
 
Låter bra.. dock en fråga. Är stugan uppvärmd året runt? Om den inte är det så ska du absolut inte ha plast (fuktspärr).
Luftspalten på 30mm låter bra.
120mm är också bra.

Ventilationen är en svår fråga. Vid takfoten ska du iallfall ha ventilation.
 
Hej!

Stugan har stödvärme (7-8 grader) under vintern för att vi inte ska behöva tömma avlopp och vattenledning. Vattnet är avstängt under vintern men det står ju en del vatten kvar i ledningar. Du tycker dock att 120 mm insolering i taket räcker för den användning vi avser, eller. Rådfrågar man en snickare eller kollar på Isovers hemsida är det ju 300-500mm som gäller men då blir det inget kvar av vinden ;-)
/Sven
 
Mycket isolering är ju alltid bra, men Isover vill ju sälja så mycket som möjligt.
 
Jo 300-500mm isolering i taket är det som gäller på en villa som man bor i året runt.

Men till en sommarstuga där man inte kommer att bo på under vintertiden (eller?).
Tänker ni ha lite stödvärme så är det ju klokt att försöka få på så mycket isolering ni kan.

Dock vid de låga temperaturerna så skulle jag skippa plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.