Hej alla kunniga.


Jag druknar i många förståsigpåare :)

Ska isolera vinden ( I en Smålandsvilla Kalmar ) och har tittat på att själv isolera med skivor alt anlita en firma som kommer och sprutar ( tidsvinst och egen insats i tidsvinst )

Och efter ha begärt offerter har detta kommit till min kännedom !

Skall man använda cellulosa så krävs det mindre mängd cellulosa mot isolerings skivor !!?
En annan firma jag fick offert från sa att cellulosa krävde mer mängd än skiva !?

Så hur ska man resonera här, enligt ritning rekommenderas minst 240 mm isolering med lösull !
En firma säger att det krävs minst 300mm cellulosa för att uppnå en bra isoleringseffekt !

Kollar man tex på lamda värdet på skiva vs cellulosa är lamdavärdet högre på skivan än Cellulosan !


Vad jag är ute efter är att jag värderar min egen tid högt därav vill jag då anlita någon som gör detta och då pratar folk sig varm om sprutisolering !

Vad tycker Ni ?
 
Att spruta en vinda gör du på en dag. Jag sprutade stenull på del av garaget ca 25 kvm, tog typ 3timmar varav 1,5-2 var att få knycken på sprutan.

Om du skal köra cellulosa eller inte beror ju på vad du har idag och om du har plast.
 
Jag anlitade firma för cellulosa som dom sprutade upp på en dag. Med rotavdraget blev det billigare än om ja skulle köpt bara materialet själv på bygghandeln.
 
Är det frågan om isolering av nybyggt hus?

För ca en månad sedan tilläggsisolerade vi vårat 30-talshus med cellulosa.
Detta arbete gjorde jag själv. Sprutade in ca 35cm extra utöver 15cm sågspån.
Uppskattar det till ca 55 kvm stor vind.
Tog ca 5tim inkl paus och Kostade 7600:- inkl hyra av maskin.

En fördel med sprutisolering är det inte blir några skarvar i isoleringen.
 
Cellulosa lösull, entreprenörerna sprutar ju in det.

Annars kan man med sprutisolering också med Polyuretan (PU) som man sprutar på t.ex. innertak ungefär som när man sprutmålar, PU'n sväller och blir ungefär som frigolit. Det har en extremt bra isoleringsförmåga. Det kostar dock en hel del mer.
 
Jag skulle inte välja cellulosa.
Jag skylla köra på lösull av glas el sten.
Eftersom du värderar din tid mycket så är skivor inget alternativ. Då det tar längre tid. Din vind sprutar dem på 2 h.

Ju lägre lambda tal. Ju bättre isolering!!!
 
hama65 skrev:
Om du skal köra cellulosa eller inte beror ju på vad du har idag och om du har plast.
Jag antar att det som avses är att gammalt hus utan plastfolie leder till att fukt kan tränga in i isoleringen, då torde cellulosa eller sågspån vara rätt val, den kan ta upp och avge fukt. Glas eller stenull kommer nog leda till fukt och mögelproblem i det gamla huset (då den samlar fukten inne i taket) och fungerar bara om man har en helt tät plastfolie på insida innertak (vilket sannolikt ett gammalt hus inte har).

Av vad jag läst mig till borde man i gamla hus bara ha lin, celloluosa etc och skippa plast och glasfiber. Egentligen skulle dessa material vara bra även i nya hus om man bara körde detta (miljömässigt och ur fukt/hälsosynpunkt), men har man redan modern isolering så kan det nog vara negativt att blanda, dvs fortsätt med gullfiber.
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vad jag vet så avser detta ett nytt hus, då förespråkar jag inte cellulosa.
Cellulosa isolering innehåller Borsalter och det har enligt undersökningar hormonstörande effekt på människan.
Kör med en glas eller stenull. Antingen skivor eller lösull.
 
MrNice, ja, är det nytt hus låter valet med glas eller stenull rätt, då det väl har det sen tidigare och har plastfolie innanför innertak.

Men tror det är viktigt att trycka på att valet beror på husets ålder och byggsätt, det är generellt inte så att det ena är bättre än det andra oavsett konstruktion.
 
Du har rätt i en del av det.
Men så är det med allt när man ska bygga till eller ändra en befintlig byggnad.
Måste ta hänsyn till tidigare byggsätt. Stoppa i nya täta fönster i en gammal byggnad och inte tänka på att bygga om ventilation m.m är en grov miss som folk glömmer också. Som kostar en massa pengar om man missar i ett senare skede.
Men nu var inte frågan den.
 
  • Gilla
Matteg87
  • Laddar…
Näe, jag missade att det stod smålandsvilla, som jag antar är namnet / typen på ett modernt hus?

Jag sitter nu med ett 100 år gammalt hus där man gjort just detta, isolerat på sina ställen med gips, plast och gullfiber, och det verkar funka men jag tror det vart bättre göra på annat sätt då resten av huset inte har något ångspärr alls... Plus man bytt till moderna fönster, utan att tillföra någon mer ventilation.

Jag tror många söker ett generellt svar, att det ena alltid är bättre än det andra. Tyvärr är verkligheten nog inte så enkel.
 
Tomture61
Vid mitt husbygge 2008 fick jag över en massa 120 mm Isover-skivor ,bestämde mig för att lägga dom på vinden (1 lager) + resten sprut isolering ,tot 500 mm.
Tog mig ca 1 vecka att klättra runt bland takstolarna med Isover-skivorna (svettades o kliade mig i 1v också)
Skivorna täckte ej helt mellan stolarna heller.
Så att använda lösull , JA JA JA (y)
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.