Vi har ett timmerhus från 1921 med krypgrund och självdrag. Vi eldar mycket i öppna spisen vintertid, och har fläkt i badrum, tvättstuga och kök.

Vi har redan gjort några grejer som man inte får göra i timmerhus har jag förstått i efterhand:
- bytt ut kutterspån i golven mot glasull
- bytt värmekälla från vedpanna till bergvärme

Fukthalten är ganska stor i krypgrunden, om den alltid har varit så eller inte vet jag inte.

Nu till min fråga: vi har svårt att behålla värmen i huset, och jag kollade på vinden och där har vi bara 15 cm isolering (10 cm stenull + 5 cm kutterspån).

Vågar man tilläggsisolera detta, eller brakar allt ihop då? :rolleyes:
 
Det handlar nog inte om hur mycket isolerat det är, utan om vilken sorts isolering det är. Min gissning är att horisontella isoleringsutrymmen får ta mer av fukt och kondens än vertikala, men jag har egentligen inget belägg för det bortsett från att värme stiger uppåt.

Femton cm är kanske inte så mycket med dagens mått, men min gissning är ändå att det är dragigt någonstans vilket kyler av mer än isolering i underkant. Har ni lagt vindpapp i och runtom facken och drevat noga längs ytterväggarna?

Men problemet med stenullen är ju att den har svårt att släppa ifrån sig fukt vilket är dåligt. Det problemet kommer ni inte runt. Hur allvarligt det faktiskt är vet jag inte, men jag skulle inte rekommendera det.
 
Det är inte vi som har isolerat vinden så jag vet inte riktigt hur noga de varit. Vad jag kunde se så är det först råspont, sedan sådan där mjuk "anslagstavla"-skiva, efter det 5 cm kutterspån och 10 cm isolering. Isoleringen är hård och grönaktig med metallnät, det kanske är glasfiber och inte stenull?

Vi har varit väldigt noga när vi isolerade golven. Förvisso finns det ett rum kvar med originalisolering, men jag har svårt att tro att de kan kyla så mycket?

När vi eldar på dagen så får vi upp ungefär 20-21 grader i hela huset. När vi kommer upp på morgonen så har vi 16 grader?! Låter det inte som att vinden är boven?
 
Kanske en dum fråga, men har ni kollat draget vid golvlisterna? Vi har ganska mycket drag där som vi fogar igen efter hand. Likadant kan det vara värt att gå och kolla runt fönster och även i fönsterna om ni har gamla fönster. Kanske något fönster behöver fönsterremsor på vintern?
 
Men ni har ingen värme på under natten alls? Hur många timmar går det, och hur kallt är det ute då?

Att temperaturen faller fem grader på säg åtta timmar om det är -10 är inte så konstigt om det inte är någon värme på alls.

Det måste ju vara absolut tätt i kanterna ffa mot ytterväggarna så det inte kommer in luft under råspånten/treetexen/kutterspånet/stenullen. Om det gör det kan det bli otroliga kallras.
 
C
Isolera vinden på gamla hus ser jag bara ett sätt att göra: med organisk isoleirng. Kutterspån i all ära, men det finns moderna isoleringar byggda på cellulosa eller lin eller liknande, dessa kan absorbera fukt och avge den när förhållandena så medger, istället för stenull som blir blöt, och sen förblir blöt även om det är gynsamma förhållanden.
Vad som kan vara lämpligt att göra i samband med detta är att byta ut innertaket (något vi planerar att göra på vår övervåning) och ovanför detta sätta en ångbroms (inte plast, utan en sorts genomsläpplig plastväv), som hindrar luft från att tränga upp i större utsträckning, men som ändå låter taket/väggen andas.
 
Jo vi har bergvärmen som går dygnet runt... I natt var det 15-20 grader kallt och det sjönk med 4 grader på 8 timmar. Är det normalt?

Menar du att det ska tätt mot kanterna uppe på vinden? Ska man alltså inte ha något luftspalt där som man brukar ha på vinden? Själva gavelväggen är inte heller isolerad, borde den vara det?

Cheetah: vi har tänkt att byta ut alla innertak på övervåningen, men inte samtidigt... man bör väl få upp ångbromsen samtidigt som man tilläggsisolerar?

I vårt pannrum är det nu 12 grader och i övriga huset 20 grader. Jag upptäckte att skorstensspjället till den gamla vedpannan som står där var halvöppet, det måste ju kyla en hel del?
Dessutom tror jag inte att den gjutna plattan under pannrummet är isolerad.
Tror ni att pannrummet kan vara problemet?
 
Redigerat:
C
Jag tror framförallt att värmepumpen inte är ordentligt injusterad.
 
slit ur gammel isoleringen sätt nån slags vindpapp/fuktspärr och sen på det sätter du glasullsiso i facken och sen lösull elr tjockbyggmatta med inbyggd vindpapp
 
cheetah, har du tips om hur jag ska ställa in värmepumpen?
 
Vi har samma "problem". Vi har ett gatuhus från sekelskiftet (1800-1900 tal) med fjärrvärme. Halva är källargrund och halva bör vara torpargrund? Iaf ska vi på och isolera ovanvåningens tak. Vi har rivit ner det gamla taket och den gamla isoleringen. Tyvärr hade de runt 70-talet satt cellplast och mineral isolering utan någon ordentlig ventilation så den såg inte så fin ut när vi rev ner den.
De hade även bytt alla fönster till 3-glas som vi ska byta tillbaka till kopplade.

Vi har spanat länge på linullsisolering men alla hantverkare och s.k. byggkonsulter har sagt att det inte finns någon anledning att inte sätta upp samma igen med bra ventilation.

Nu ska vi bestämma oss senast nästa vecka så vi kan komma igång. Valen är följande sett ifrån rummen och uppåt:

1. Gips, Cellplast, Mineralull

2. Gips, Byggpapper, linullsisolering i skivor

3. Gips, Byggpapper, någon form av organisk material sprutat upp (problemet är att det är snetak och väldigt svårt att komma till) ifs inte mitt problem kanske? ska ringa runt och höra hur mycket utrymme som behövs för att spruta...

tilläggas ska att det även gäller badrummet eftersom det ligger på ovanvåningen. Undervåningens tak isolerar vi inte alls. Och vi har en kamin som vi kommer rusta upp och använda oss av då och då på vintern när det är kallt så linullen kommer få en chans också att torka upp lite då.

Huset ligger i Ystad om någon undrar och jag funderar på att köpa mitt material på byggfabriken i Malmö. Själv köra och hämta det.

http://www.byggfabriken.com/sortiment/isolering/info/produkter/390-114-linisolering-150-mm/

Tacksam för alla svar.



ps. detta är mitt första inlägg på denna helt underbara sida..(har bara varit inne och tjuvläst innan :)
 
Kanske ska skriva också att det rör sig om 100m². Dubbel 150mm isolering.
Mina priser jag räknat fram blir ca

linull - 278:-/m² * 2 * 100m² = 55600:-

minralull - 83:-/m² * 2 * 100m² = 16600:-

Jag tror cellplasten och byggpappen tar ut varandra.
 
C
chrille112 skrev:
cheetah, har du tips om hur jag ska ställa in värmepumpen?
Välj en högre kurva om det blir kallare inne när det blir kallare ute. Titta i värmepumpens instruktionsbok hur man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.