Mitt problem gäller en tvättrumsventilation i ett fritidshus. För 7-8 år sedan bytte jag ut betongtegeltaket till ett falsat plåttak. I samband med det gjordes en genomföring för tvättrumsventilationen. Genomföringen består av två rör, ett yttre anslutet till takplåten och ett inre anslutet till badrumsfläkten. Har av en tillfällighet på råvinden sett små mängder av vatten under genomföringen. Inser nu att ventilationsröret borde isoleras för att undvika kondens men efter en tids observation är jag övertygad om att vid regn och snö i kraftig vind räcker inte kinahatten till och nederbörden kommer även in i spalten mellan rören. Vad gör jag? Isolerar med något som även står emot det yttre insläppet? Sökt efter nåt bättre än kinahatten utan att finna nåt. Tacksam för råd.
 
Hej Ulflej, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Hur stort mellanrum är det mellan det yttre och det inre röret?

Jag skulle kunna tänka mig att isolering med fogskum skulle klara biffen.
Om mellanrummet är stort kanske först isolera med mineralull och sedan skum högst upp.

Röret bör isoleras även på en ev. kallvind om du sakll slippa kondens och kallras.
 
KnockOnWood skrev:
Hej Ulflej, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Hur stort mellanrum är det mellan det yttre och det inre röret?

Jag skulle kunna tänka mig att isolering med fogskum skulle klara biffen.
Om mellanrummet är stort kanske först isolera med mineralull och sedan skum högst upp.

Röret bör isoleras även på en ev. kallvind om du sakll slippa kondens och kallras.

Spalten mellan rören är 4-5 cm. Oavsett isoleringmaterial är jag inte nöjd med "kineshatten" då den skyddar för dåligt mot regn men jag kan inte hitta nåt alternativ.
 
ulflej skrev:
Spalten mellan rören är 4-5 cm. Oavsett isoleringmaterial är jag inte nöjd med "kineshatten" då den skyddar för dåligt mot regn men jag kan inte hitta nåt alternativ.
Men skaffa en större skorstenshatt då. Det är bl.a. sånt plåtslagare är till för.
Det kan aldrig bli 100% regntätt, men om den är större, dimensionerad efter ytterröret i stället för innerröret, borde den ta det mesta av regnet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.