H
Hej,

takbyte på gång, och i och med det så flyttar vi på befintliga ventilationsrör på kallvinden för att ge möjlighet att göra en framtida inredning enklare. Det kommer att tas upp nya hål och ventilationshuvar i taket och därför behöver jag även dra om ventilationsrören.

Vi har idag ingen speciell ventilation utan det finns luftventiler för inluft i vardagsrum och sovrum samt utluftsventiler (eller kallas de avluft?) i badrum och ett par andra ställen. Enda fläkten är badrumsfläkten. Utluftsventilerna sitter ihop med 10cm ventilationsrör på kallvinden som idag är isolerade utan kondensskydd med normal isolering, uppskattar ca 50mm.

Vi kommer även att renovera och göra ny planlösning för badrum och tvättstuga inom något år så jag vill inte lägga mer energi och pengar på detta än vad jag behöver just nu.

Jag tror att jag förstår logiken bakom isolering av ventilationsrör, men har några frågor:

1. Stämmer det att jag inte behöver kondensskydd för ventilation från badrum till kallvind?
2. Brukar man koppla ihop olika utlufts-ventilationsrör på kallvinden för att få ett "ut-rör" genom taket eller bör man ha seperata ventilationsrör från ventilen till utsläppet genom taket?
3. Borde 50mm ventilationsstrumpa, ex https://www.soliduct.se/isolerstrumpa-100x50mm-3m/p-3210.htm, vara ett bra alternativ för detta?
4. Det är svårt att finna isolering för ventilationsrör på de normala byggvaruhusen. Vad och var köper ni er isolering?

Jag tar gärna emot andra synpunkter och funderingar!
 
1. Stämmer det att jag inte behöver kondensskydd för ventilation från badrum till kallvind?
Ja.
2. Brukar man koppla ihop olika utlufts-ventilationsrör på kallvinden för att få ett "ut-rör" genom taket eller bör man ha seperata ventilationsrör från ventilen till utsläppet genom taket?
Normalt bara ett utloppsrör. Då finns det ju normalt också en fläkt som suger ut luften, så att det inte kan gå mellan rummen.
3. Borde 50mm ventilationsstrumpa, ex https://www.soliduct.se/isolerstrumpa-100x50mm-3m/p-3210.htm, vara ett bra alternativ för detta?
Är inte alla isolationsstrumpor till för att ge kondensskydd? Vilket du inte behöver.
4. Det är svårt att finna isolering för ventilationsrör på de normala byggvaruhusen. Vad och var köper ni er isolering?
Vanlig byggmatta med papp på ena sidan (45-50 mm tjock. Kan läggas i flera lager om det är ett återviningssystem (FTX eller FLVP).
 
T Touchofred skrev:
Byggmatta? Nej. Köp rätt produkt till rätt användningsområde.
Här har du rätt grejor.
[länk]
Funkar ju även med lamellmatta, beroende på vilken tjocklek du ska lägga.
Det där är ju fel. Den är för imkanal.
 
R RoBo skrev:
Det där är ju fel. Den är för imkanal.
Nej. För värme och brand.
Spelar ingen roll om du lägger brandmatta istället för värmematta.
Spelar däremot roll om du lägger värmematta där det ska vara brandmatta. Då måste du lägga dubbelt så tjockt lager för att värmemattan ska hålla brandklass.
 
H
Oldboy Oldboy skrev:
1. Stämmer det att jag inte behöver kondensskydd för ventilation från badrum till kallvind?
Ja.
2. Brukar man koppla ihop olika utlufts-ventilationsrör på kallvinden för att få ett "ut-rör" genom taket eller bör man ha seperata ventilationsrör från ventilen till utsläppet genom taket?
Normalt bara ett utloppsrör. Då finns det ju normalt också en fläkt som suger ut luften, så att det inte kan gå mellan rummen.
3. Borde 50mm ventilationsstrumpa, ex [länk], vara ett bra alternativ för detta?
Är inte alla isolationsstrumpor till för att ge kondensskydd? Vilket du inte behöver.
4. Det är svårt att finna isolering för ventilationsrör på de normala byggvaruhusen. Vad och var köper ni er isolering?
Vanlig byggmatta med papp på ena sidan (45-50 mm tjock. Kan läggas i flera lager om det är ett återviningssystem (FTX eller FLVP).
Tack för svar! Håller på att kolla mer på fläktlösningar. Till det hela hör även att vi planerar byta värmesystem, sannolikt till en frånluftsvärmepump, och då blir ju ventilationen en del att ta hänsyn till. Jag har dock inte funnit tiden till att gräva ner mig i detta ännu. Takbyte först, och skulle det visa sig att alla "takhuvor" från kallvinden inte kommer användas så är det inte hela världen.

Förslaget på ventilationsstrumpan var mest för att det dels verkar vara en relativt billig lösning och dels för att det verkar smidigare att dra på en strumpa istället för att hantera nät. Men aldrig gjort detta så jag kanske har fel?

Om jag köper byggmatta, hur fäster jag denna på rören? Det är väl inget nät på dessa normalt?
 
H
T Touchofred skrev:
Byggmatta? Nej. Köp rätt produkt till rätt användningsområde.
Här har du rätt grejor.
[länk]
Funkar ju även med lamellmatta, beroende på vilken tjocklek du ska lägga.
Tack för svar! Den ser ju bra ut, men kanske lite dyr och overkill för denna tillämpning. Har du andra förslag på t.ex. lamellmattor?
 
"Om jag köper byggmatta, hur fäster jag denna på rören? Det är väl inget nät på dessa normalt?"

Ståltråd.
 
H hewini skrev:
Tack för svar! Den ser ju bra ut, men kanske lite dyr och overkill för denna tillämpning. Har du andra förslag på t.ex. lamellmattor?
Overkill tycker jag inte att det är, det är ju den isoleringen du ska ha om det ska vara rätt och seriöst utfört. :)
Vad är det för dia på rören och hur långa sträckor är det som ska isoleras? Du får ut ganska många bitar på en matta om det är mindre rör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.