Hej!
Hittar bara info om isolering av diverse rör för energibesparing. Hoppas nån kan hjälpa mig.

Vi är anslutna till nåt urgammalt värme/ventilationssystem med luftburen värme som går längs golvbjälklaget på nåt sätt. Via fjärrvärme värms vatten upp, sen vet jag inte hur vattnet blir till varm luft, men det är nåt stort schabrak till fläkt inblandat....
Hursomhelst, i rummet där den här värme/ventilationsfläkten står går det alltså vattenrör. Kalla och varma. Det varma är superdupervarmt och vi tror att det skulle bli lite svalare i sovrummet (som ligger bredvid fläktrummet) om vi kunde isolera det här röret, det liksom strålar värme från det. 27 grader i sovrummet är inte kul. Kanske ska tillägga att vi på inget sätt kan reglera den här temperaturen. Det bränns på med värme från nåt håll och går igenom alla radhus.

Min fråga är: kan vi trä på nån sån där vanlig isolering på röret? Kan röret typ gå sönder om det blir för hett när värmen inte kan ta sig ut? Hur höga temperaturer tål isolering? Här är det fanimej på kokpunkten nästan. (Även i kranarna). Läser bara om att spara på energi, men i vårt fall vill vi bara bli av med värmen som sprids från rören.

Ledsen för lång text. Hoppas nån kan svara en okunnig radhusägare.
 
Det lär inte gå sönder av isolering men välj en isolering som tål den tempen som rören håller.
 
Det låter som en termostatventil på varmvattentillförseln skulle vara på sin plats.
Eller att den justeras ner om det finns en.

Du skall absolut inte ha kokhett vatten i rör och i kranarna.
Dels av ekonomiska skäl, men framför allt av säkerhetsskäl, för att förebygga skållningsskador.

Vi har 50-55°C och det är absolut varmt nog.
Har ni barn? Tänk på skållningsrisken!
 
Som direkt svar på frågan så kan inte isoleringen skada röret. Och vanlig mineralull fungerar utmärkt vid de temperaturerna. Sedan låter det som att du har fler problem. Om det blir 27º i rummet intill värmeväxlaren så beror det på något annat än oisolerade rör. Det är nog schabraket som du måste förstå hur det fungerar.
 
Tack för era svar!
Ja en termostatventil hade ju varit fantastiskt. Finns inget sånt. Nåt spjäll (en pinne typ) som inte går att rubba är det enda vi hittar. Verkar som om vi måste byta ut hela systemet för att få nån slags termostat (vissa har gjort det). Problemet är att det tydligen måste brassas på med värme utav bara f-n, för annars får de ingen värme i längorna längst bort.
Avskyr detta gamla värmesystem som ingen verkar förstå hur det funkar.

Golven är också supervarma på sina ställen.

#Avemo, mineralull, då kan jag inte köpa såna där färdiga rörisoleringar? Eller finns det såna gjorda på mineralull?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.