Hej!
Har köpt en stuga som det i efterhand har visat sig vara oisolerad. Hur som helst, trossbotten och vind är isolerad, vinden hade jag tänkt dra på lite till på. Det jag ska göra nu är att ta ner ytterpanelen, sätta vindpapp på utsidan vägg, sätta upp panelen igen sen spruta väggarna med cellulosa.
Huset ska vara uppvärmt året om, tänker att jag inte behöver diffusionsspärr mot insidan med tanke på att jag kör med cellulosa. Är det något jag behöver tänka på och tänker jag rätt eller fel?
Mvh Adam
 
Du har alltså rivit av in till reglarna på innersidan?
Är väl i så fall enklare att låta bli att riva bort panelen och göra allt jobb inifrån.
Spika fast masonit eller OSB mellan väggreglarna, borde väl gå att spika fast i spikreglarna till ytterpanelen.
 
nej ytskiktet är bra på insidan därför vill jag göra det utifrån. Det sitter dessutom dubbla paneler pga att när de bytte panel så slog de bara på ny på den gamla panelen. Den vill jag ta bort så jag får mer utrymme att isolera på, därav blir det utifrån.
 
Ja då är det väl bara att köra på.
Och framförallt sätt ingen ångspärr.
Helt förkastligt då du inte kan få allt helt tätt.
 
Okej, tack för svar. då kör jag på det :)
 
Om du skippar ångspärren så har du en kondensrisk i väggens yttre del som kan ge röta på reglarna och mögelpåväxt. Detta i och med att det ska vara uppvärmt året om.
 
Det är av den anledningen jag tänkte köra med cellulosa, tanken är att väggen ändå kan ta upp det och transportera bort det så det kan kan torka utifrån? Tänker jag fel men som förregående skrev så kommer jag annars inte få det tätt och därmed kanske koncentrera fukten mer till förre ställen?? eller vad trior du?
 
Förhöjt RF i väggens yttre del drabbar alla material i väggen inklusive reglarna och vindpappen och vilket material isoleringen består av påverkar inte RF.

Stämmer att det är viktigt att väggen är tät så det inte kan dra luft igenom den.
 
Du tänker göra en diffusionsöppen lösning, och det är rätt tänkt. Bli samma som väggar med kutterspån, som byggdes innan plast var uppfunnet. Det kommer ske en fuktutfällning i väggen, men materialen kan hantera det.
 
Larsa Larsa skrev:
Du tänker göra en diffusionsöppen lösning, och det är rätt tänkt. Bli samma som väggar med kutterspån, som byggdes innan plast var uppfunnet. Det kommer ske en fuktutfällning i väggen, men materialen kan hantera det.
Klimatskalet ska ju bara vara diffusionsöppet på utsidan, inte insidan... går bra med små isoleringsmängder då väggen hålls varm rakt igenom. 95 mm kutterspån isolerar rätt dåligt och då håller du ju en hög temperarur längst ut så att det hålls torrt men U-värdet är åt fanders och klarar inte dagens krav.

Organisk påväxt sker även om materialen i sig klarar fukten.
 
W witten skrev:
Förhöjt RF i väggens yttre del drabbar alla material i väggen inklusive reglarna och vindpappen och vilket material isoleringen består av påverkar inte RF.

Stämmer att det är viktigt att väggen är tät så det inte kan dra luft igenom den.
Jovisst är det så, frågan är om det trots det kan hinna torka upp utifrån innan det blir angrepp. Tänker mig ca 120 mm isolering så det är ju inte mycket om man jämför med en modern väg men mycket för en gammal lösning där man till ex byggde med kutterspån.. Alternativet är ju en mer omfatta renovering samt att tillverkarna bygger ju inte ens nya hus med diffspärr utan broms idag. Men min mängd isolering hoppas jag att det inte ska vara några problem.
 

Bästa svaret

Med så lite som 120 mm är det inga problem, det har jag själv i sommarstugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.