A
Hej!

Kan ni hjälpa en nybörjare? Jag älskar att fixa och bygga allt möjligt och nu har jag bestämt att jag ska klara av att isolera förrådet, själv! :)

Ytterväggarna: tänkte enkelt, isolering, plast, skiva. Men kanske inte är så enkelt? Måste jag spika upp läkt för att luftspalt? Skall läkten spikas vågrätt och hur tätt?

Så läkt, isolering, plast, skiva? Vindskydd?

Görs innervägg (mellan förråd/garage) på samma sätt som ytterväggarna?

Och taket. Reglar för att få upp skivorna och plast ovanpå reglarna och isoleringen överst? Hur tätt skall reglarna vara? Vindskydd?

Jättetacksam för hjälp!
 
Hur ser det ut nu? Bara reglar?
Är det ett fristående förråd?
Ska det vara uppvärmt?

Lägg upp en bild så blir det lättare att få bra svar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
blondies16 246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fristående garage med förråd (vägg mellan). Tänkte isolera förrådsdelen och den skall vara uppvärmd. Garaget skall isoleras och eventuellt värmas sen när jag vunnit på lotto... :)
 
A
blondies16 247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isolering är meningsfull bara om garaget är uppvärmt. Bara isoleringen gör ingen temperatureskillnad. Att isolera för eventuell framtida uppvärmning kännns bortkastat.
 
A
Thomas_Blekinge skrev:
Isolering är meningsfull bara om garaget är uppvärmt. Bara isoleringen gör ingen temperatureskillnad. Att isolera för eventuell framtida uppvärmning kännns bortkastat.
Ahaa, jag fattar. Så då kan jag strunta i att isolera garaget om jag inte samtidigt fixar värme. Men nu tänkte jag isolera och fixa värme till förrådsdelen då den skall användas som hobbyrum/replokal. Det är helvägg mellan garaget och förrådet och så skall det ju byggas innertak i förrådsdelen så då borde de väl funka att isolera bara förrådet?
 
Excel
Jag gjorde detta på mitt förra hus/förråd

Jag fixade luftspalt med hjälp av läkt och vindpapp. Sen isolerade jag, sen plast, och osb och gips ytterst.

Jag fixade några ventilationshål i underkant på ytterpanelen så det blev cirkulation mellan panelen och vindpappen.
 
A
Excel skrev:
Jag gjorde detta på mitt förra hus/förråd

Jag fixade luftspalt med hjälp av läkt och vindpapp. Sen isolerade jag, sen plast, och osb och gips ytterst.

Jag fixade några ventilationshål i underkant på ytterpanelen så det blev cirkulation mellan panelen och vindpappen.

Tack för ditt svar!

Lade du läkten vågrätt eller lodrätt, hur tätt? Plast i ytterväggarna men ska man lägga plast i mellanväggen också?
 
  • Gilla
FredrikHjort
  • Laddar…
Excel
Understalagret av ströläkt lägger du i takets lutning med avstånd 60cm, så vatten kan rinna ned om det blir läckage. Det övre lagret bärläkt får du räkna fram avståndet, det beror på vilken panna du har samt takets mått. Sök på "avstånd bärläkt" så hittar du instrukrioner.
 
Excel
Gällande plast eller ej finns det olika åsikter om. Ett lager plast om förrådet är konstant uppvärmt. Om du värmer tillfälligt då och då behövs ingen plast alls.

Absolut ingen plast i yttervägg, där ska vindpapp monteras.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.