Jag planerar att tilläggsisolera huset från insidan och har fastnat träfiber baserat isolermaterial texThermocell Feelingwood skiva.
Jag skall i första läget öppna upp en kallvind på övervåningen.

Skulle behöva lite teknisk information / support angående hur jag utför
detta på bästa sätt.

Huset 1 1/2plan är byggt 1949 med självdrag, stomme av stående
plankväggar, kutterspån isolering på vinden, ångspärr av papp, bifogar
en bild på konstruktionen.

Nu skall jag riva/bära av väggen i till "kattvinden" för att få lite extra
utrymmer och behöver isolera snedtaket samt väggen i detta utrymme.

Idag består snedtaket i "kattvinden" (inifrån och ut) råspont sedan papp
som vindtätning sedan är det ca 20cm luftspalt (hela tak balkens höjd) sedan
råspont/takpapp/tegel.

Hur mycket behöver jag riva, är det möjligt att isolera innanför dagens
vindpapp eller behöver jag riva allt in till yttertaket för att
sedan bygga tunnare luftspalt för att sedan fylla utrymmet mellan
takstolarna med ny isolering, ny ångspärr osv.

Nu behöver jag lite tips på hur mycket jag bäst utför isoleringen i
detta utrymme.
 
  • snitt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fått hjälp på annat håll eller är det fortfarande aktuellt?
 
Fortfarande aktuellt, dock så har jag lite mer koll men all input mottages tacksamt.
 
Ok, då är det svårt att veta vad du redan har kommit på men jag kan ju berätta hur jag gjort och hur jag nog skulle göra idag.

Jag har liknande förutsättningar i mitt hus, men takstolar som är 16 cm djupa, spiktläkt på takstolarna som det sedan ligger spån (typ stickspån) på. Spikläkt på det och sen tegelpannor. Utrymmet är/var fyllt med sågspån. Jag har i halva huset rivit bort allt och blottlagt takstolarna. Sågspånet har jag tömt i säckar och hällt ut på vinden som extra isolering där. Eftersom stickspånet inte är vindtätt klädde jag in facken med vindpapp. Läkten på takstolarna bildar då en luftspalt (som iofs kanske inte behövs). Sen fyllde jag facken med skivor av cellulosa. En tillhörande papp på detta (har lite diffusionströga egenskaper) och sen monterade jag innertaket.

Idag har jag läst på lite bättre kring att spruta cellulosa och det är definitivt ett prisvärt alternativ, särskilt i ditt fall. Cellulosan är dyrare än mineralisolering. Men med mineral måste du ha en ordentlig luftspalt och plast på insidan. Det betyder att du måste riva allt, mindre isoleringstjocklek och du måste plasta. Vet inte hur du gjort med plast i övrigt i huset men det är en risk att sätta plast bara på några ställen. Ställen utan plast eller där plasten inte sluter tätt får en betydligt högre belastning av fukt.

Cellulosa är alltså ett alternativ för att slippa luftspalten. Och iom att du har en vindpapp på taket så bör det fungera bra att ta upp ett hål längst upp och spruta ner isolering i dina fack bakom råsponten. Det blir antagligen det enklaste. Kanske inte det billigaste vad gäller den direkta kostnaden dock.

Men detta är kanske det du redan kommit fram till. :)
 
  • Gilla
LMO och 1 till
  • Laddar…
Lånar tråden lite då jag har samma konstruktion på taket. Vi har tagit upp för små garderober i kattvinden i ett rum. Det blir ganska kallt där då taket saknar isolering. Som en enkel lösning i detta lilla utrymme funderar jag på att bara regla upp på innertaket och sätta mineralullsplattor. Tror ni det ger någon effekt på temperaturen i kattvinden? Några större risker med detta "fulbygge"?
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Håller med cederbusch om att spruta in cellulosaisolering i de tomma facken, den enda fadäsen skulle vara att det är 20 cm, har varit med på några hus med 15cm tomrum, dom tog med sig slangen upp på den lilla vinden.tryckte ner den i facken och fyllde ända nerifrån och upp , snabbt och mycket prisvärt.Många gamla hus har ju kutter och sågspån .i facken , och har inga problem.
 
Lago skrev:
Håller med cederbusch om att spruta in cellulosaisolering i de tomma facken, den enda fadäsen skulle vara att det är 20 cm, har varit med på några hus med 15cm tomrum, dom tog med sig slangen upp på den lilla vinden.tryckte ner den i facken och fyllde ända nerifrån och upp , snabbt och mycket prisvärt.Många gamla hus har ju kutter och sågspån .i facken , och har inga problem.
Det funderar jag på att göra så småningom men för tillfället behöver jag bara lösa temperaturen i de garderober som vi tagit upp i kattvinden i ett rum. Min tanke var då att göra en "fullösning" med mineralullsskivor som sätts mellan de nuvarande innertaket (råspont) och ett nytt med gipsskivor. Frågan är om det ger någon effekt, om någon ångspärr skall sättas samt om det kan orsaka några problem (med tanke på att det är en sådan liten yta)?
 
  • Gilla
Mattias Pantsari
  • Laddar…
B
ja du bör ju egentligen ha ångspärr på utsidan av garderoben/ innanför isoleringen om du sätter mineralull.
alternativt så sätter du feelingwood-liknande skivor som är hygroskopiska, med det blir dyrare

mvh Calle

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
carlkarlin skrev:
ja du bör ju egentligen ha ångspärr på utsidan av garderoben/ innanför isoleringen om du sätter mineralull.
alternativt så sätter du feelingwood-liknande skivor som är hygroskopiska, med det blir dyrare

mvh Calle

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Med utsidan garderoben, menar du då mellan den isoleringen och de nya gipsskivorna?
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Hur gjorde du? Är i exakt samma situation!! Tacksam för svar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.