Har en takkupa ca 2,5 m bred med dåliga fönster i. Jag ska byta ut fönstren och bröt bort lite panel utvändigt för att kolla hur mkt jag kan bredda fönstren. Då upptäckte jag att det var helt tomt bakom ytterpanelen. har pärlspont på insidan och den såg jag baksidan på nu :)
blev mer jobb nu men det gör inget då jag tycker det är kul.

Har nyss köpt huset men nu förstår jag varför det var så kallt i hallen i vintras:) trodde det var pga av de dåliga fönstren.

Hur gör jag för att isolera detta på bästa sätt?
 
Ingen som man kan bolla lite idéer med?
 
då skriver jag väl som jag har tänkt att göra så kanske man kan få lite feedback.

På innervägg börjar jag med plast sen tänkte jag köra med osb skivor och sedan gips.

på yttervägg tänkte jag köra med vanlig isolering sen asfaboard och brädfodring på det.

Hur låter det tycker ni?
 
henrikgran skrev:
då skriver jag väl som jag har tänkt att göra så kanske man kan få lite feedback.

På innervägg börjar jag med plast sen tänkte jag köra med osb skivor och sedan gips.

på yttervägg tänkte jag köra med vanlig isolering sen asfaboard och brädfodring på det.

Hur låter det tycker ni?
Det låter som ett konservativt byggnadssätt som tilltalar mig.:)
 
hur menar du med konservativt?
 
henrikgran skrev:
hur menar du med konservativt?
Ja som man gjort i många år, och bevisligen fungerar.:)
 
aha! :)
 
henrikgran skrev:
då skriver jag väl som jag har tänkt att göra så kanske man kan få lite feedback.

På innervägg börjar jag med plast sen tänkte jag köra med osb skivor och sedan gips.

på yttervägg tänkte jag köra med vanlig isolering sen asfaboard och brädfodring på det.

Hur låter det tycker ni?
Det beror väl på hur huset är byggt skulle jag vilja säga. Har du en diffusionstät lösning med plast i väggarna skall du väl fortsätta med det. Annars vore det vettigare att satsa på en lösning där huset kan andas och isolera med cellplast utvändigt istf asfaboard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.