Hej Alla,
Behöver lite tips för att åtgärda kalla ytterväggar i barnens sovrum. Barnens yttervägg är också en vägg i gargaget. Gargaget är dock oisolerat vilket innebär att väggarna i barnens rum är kalla och det är svårt att få upp behaglig temperatur i deras rum.

Tänkte göra det så enkelt som möjlighet och funderade därför på att tilläggsisolera väggen från garaget. Vad behöver man tänka på då? Fungerar det med vanliga träreglar och isoleringskivor samt gips/plywood/osb? Behöver jag något mer?
Tacksam för snabbt svar då det är kallt
//Micke
 
Hej ...
Du ville göra det enkelt och snabbt .. Skaffa Fasadskivor dom är hårdpressade, i lämplig tjocklek,, en skiva som är 50 mm har ungefär samma isolervärde som 95 mm vanlig isolering .. här avgör du själv , ju tjockare desto bättre isolervärde..
dessa skivor sätter du direkt mot väggen , inga reglar behövs , och du sätter dom kant i kant , du fäster den bara på några ställen med spik och en plastbricka och då får du bort alla köldbryggor som vanliga reglar annars ger...sen köper du plasthylsor som är avsedda för skivan dessa trycker du in i skivan och på dessa sätter du i detta fallet en bräda eftersom du vill ha en OSB skiva utanpå detta och denna skruvar du dit... fråga om detta hos din handlare så hjälper han dig..annars hör av dig. OBS var noga med plasthylsorna, så du får dom rätt....
Eti..
 
Hej och tack för ditt svar.
Kostnad jämför med skivor och reglar? Någon uppfattning?
Har du några förslag på bra och billig produkter?
Vad menar du med "OBS var noga med plasthylsorna..."
//Micke
 
Hej igen,
Kollade runt lite och hitta något på isover sida gällande fasadskiva, de hade två varianter om man nu kör på 30 mm, en med papp och en utan. Om jag förstår instruktionerna rätt så kan jag köra utan papp. Vet dock inte vad prisskillnaden är? Sedan skulle man tydligen köpa plastbrickor för montering, 900 st i en förpackning och jag behöver typ 100. Känns som lite för många ;-) Finns det andra alternativ att använda istället?
//Micke
 
hur många kvm . är väggen som du skall isolera ??
ta utan papp.. 30mm motsvarar ca 60 mm vanlig isolering ,, 32.4 kvm pkt...Isover
50 mm motsvarar en 95mm vanlig isolering,,,19,44 kvm pkt...Isover
du kan hoppa över plastbrickorna .. gör dom själv utav typ. plastlock till pepparkakor eller liknande..
du behöver kanske 10 st....som du klipper till i lagom storlek 80 mm i dia...
spika försiktigt,, plastbrickan får inte deformera ytan...jämnt och fint..
men plasthylsorna är viktiga , dom skall ha samma längd som skivans tjocklek 30 eller 50 mm
dessa skall vrid / tryckas in i skivan...
på väggen skall du ha 4 bräder , en uppe vid taket och en nere vid golvet och däremellan delar du upp för de andra två ,det är på dessa som du fäster OSB skivorna och brädorna skall sitta längsgående på väggen ..
och bakom dessa 4 brädor skall hylsorna sitta, med ca. 90 cm avstånd i en rak linje, se till att du sätter hylsan på lockbrädan på väggen bakom, lämpligt att först känna med ett spik så du kommer rätt..
sen märker du upp med ett streck var dom sitter , sen lägger du på en bräda och spikar bara i hylsan OBS
och för att skivorna skall sitta snyggt i skarvarna så skruvar du en brädbit på 20 cm som extrastöd mellan de längsgående brädorna .. och brädan vid golvet skall ligga ett par cm upp från golvet..
Mycket på en gång hoppas att du förstår hur jag menar....
Eti..
 
Hej igen,
Återigen tack för dina svar. Förlåt min okunnighet men här kommer en del följdfrågor :)
sätter alltstå fyra bräder närmast vägg och utanpå dess sätter jag sedan fasadskivan. Här blir väl ett mellanrum mellan vägg och fasadskiva, finns det någon gälland mått på mellanrum. Fäster jag sedan fasadskivan i dess brädor och/eller vägg. När detta är uppe sätter jag i disanshylsor som även dem ska fästas i bräda närmast vägg. När det är gjort ska jag även sätta brädor utanpå fasadskivan där jag sedan skruvar fast "ytterskivan? Eller kan jag sätta "ytterskivan" direkt i distanshylsorna?
Förstod inte vad du menade med nedan`
och för att skivorna skall sitta snyggt i skarvarna så skruvar du en brädbit på 20 cm som extrastöd mellan de längsgående brädorna
//Mikael
 
1..först upp med skivorna mot befintlig vägg...
2 ..sedan sätter du hylsorna i skivorna......rakt och fint..som jag beskrivet tidigare
3 ..sedan sätter du brädorna mot hylsorna --hylsan är en distans ..annars slår du in brädan i isoleringen och väggen skulle se för j...ut.. spika bara mitt i brädan och exakt i hylsan.........

där menade jag så här .. när du satt den första plattan så är den skruvad mot dessa 4 brädor
mellan varje bräda har du ett mellanrum på ca 50-60 cm , här kommer skivan att svikta när du trycker på den..

____________________________________________ bräda vid tak

mellanrum här skall biten sitta
____________________________________________bräda 2

mellanrum och här....
_____________________________________________bräda 3

mellanrum och här
____________________________________________ Bräda vid golvet

brädan skall stå upp så att bara halva delen av brädan syns,, där sätter du 2 skruvar
för när sen platta nr 2 kommer upp så fäster du även den i denna bräda och väggen blir stabil och fin.
och så gör du mellan varje platta...
Ingen fara , bara skriv om det är något
Eti..
 
Antar att TS inte har en homogen stenvägg, utan regelstomme med träfasad?
I så fall finns det väl en luftspalt bakom fasaden, och då hjälper det väl inte nämnvärt att isolera utanpå?
 
Och kan du inte köpa det antal hylsor som du behöver så kan du göra dessa själv ..du skaffar ett PP RÖR 40 mm
sågar hylsor av det , det kostar ca 50 kr metern.. på Biltema eller gå till en vvs butik ....men du måste fila till dom i den ena änden, så dom kan skära sig igenom isoleringen..
Eti..
 
Hej alla,
Hur fäster jag hylsorna i skivorna?
//Micke
 
Hej Igen,

Om jag förstår dig rätt så ska jag göra enligt följande
1. Fäst fasadskivorna i betgonväggen. Glöm inte plastbricka
2. Sätt i distanshylsor - hur fäster jag dem? I väggen eller ska det vara "lösa".
3. Fäst brädor utanpå fasadskivor. Spik/skruv ska gå igenom distanshylsan och fästa i betongvägg bakom fasadskivor
4. Sätt på exempelvis osb skiva. Denna fäst i brädor punkt 3.
//micke
 
@hama65 - men det var ju just reglar mot vägg som eti menade att jag inte behövde med fasadskivor...
 
Hej micke
Ja , precis så skall du göra....
Hylsan....... vrid hylsan samtidigt som du trycker ...du får inte slå in den i skivan ..den skall skära in i skivan....
aha.... du hade fasadsten ...då måste du borra och plugga i fasaden..
Du sätter upp fasadskivan mot väggen sen håller du brädan där den skall sitta och borrar igenom brädan , isoleringen och in i väggen... sen finns det en skruv för just fasader, den finns i olika längder och plugg till dito..
Jag tror du borrar 10 mm för pluggen..se till att skallen har Torx på skruven..
och glöm inte hylsan bakom brädan...
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.