Hej,

Vi ska dränera om större delar av vårt hus i vår med isodrän/pordrän och funderar på hur vi på bästa sätt isolerar källartrappan.

Har läst att man isolerar delen ovan mark för källare med cellplast som man lägger puts på. Gäller samma sak i detta fallet? Trappan blir ju lite smalare, men det tror jag att vi hellre lever med och får bättre klimat i källaren.

Någon som gjort något liknande?

/Andreas
 
L
P Psan skrev:
Trappan blir ju lite smalare, men det tror jag att vi hellre lever med och får bättre klimat i källaren.
Bra om du tänker igenom alla konsekvenser en smalare trappa medför. Dvs om det finns föremål som behöver kunna bytas ut i källaren, t.ex bergvärmepump, tvättmaskin etc, blir det ganska tråkig överraskning när man upptäcker att det är för smalt i trappan. Denna aspekt kan vara ett icke-problem om andra större vägar till källaren finns. Tänk även på att putsen blir stötkänslig om cellplast är under jämfört med en stadig grundmur som stomme.
 
L Lenza skrev:
Bra om du tänker igenom alla konsekvenser en smalare trappa medför. Dvs om det finns föremål som behöver kunna bytas ut i källaren, t.ex bergvärmepump, tvättmaskin etc, blir det ganska tråkig överraskning när man upptäcker att det är för smalt i trappan. Denna aspekt kan vara ett icke-problem om andra större vägar till källaren finns. Tänk även på att putsen blir stötkänslig om cellplast är under jämfört med en stadig grundmur som stomme.
Bra poäng. Faktum är att det va den vägen vi tog in tvättmaskinen..

Skulle det vara vettigare att kanske isolera invändigt på endast den sidan? Regla upp med stålreglar och hålla en luftspalt bakom? Bör man ventilera ytan bakom med fläkt?

Jag resonerar som så att bakom hela den väggen är källartrappan och det bör inte ligga på allt för mkt fukt där.

Planen är biorum i det rummet, så jag behöver ändå regla upp någon form av vägg där oavsett. Två flugor i en smäll kanske.
 
L
Ja, jag skulle satsat på invändig isolering även om man ska undvika detta där det är möjligt, det är trots allt en begränsad yta så det borde vara en minimal fuktbelastning i genomsnitt på den väggen, då hela inte är under mark på utsidan. Stålreglar är helt klart ett bra val, luftspalt är ett krav, fläkt känns inte nödvändigt.
 
Ja, det verkar faktiskt vettigare ju mer jag tänker på det.

Tack för din input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.