Hallå
Första tråden här i forumet :)

Vi har ett uterum i vårt nya hus där det är reglat och sedan satt ytterpanel direkt på detta.
Frågan nu är om det är värt att isolera detta? Jag vill delvis göra det för temperaturen, men sen även för att få behagligare ljud i rummet, det är lite "ihåligt" idag.

Om man ska isolera, bär jag montera ner ytterpanelen och sätta plast + luftspalt där då?


Nästa fråga är golvet, vanligt trall, funderar på om man ska lyfta det och lägga isolering i form av frigolit/cellplast under för att minska drag, påverkar detta luft/fukt förhållande negativt? Dvs, kan jag skapa en oönskad fuktspärr där? Nu ligger det en vanlig filtmatta på, men den är inte så charmig tcker jag!

Se bilder:

IMG_5670.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_5669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
 
  • Gilla
joco
  • Laddar…
Klart du kan isolera väggen för komfort och ljud men då ska du ta ner panelen och göra en ventilationsspalt mellan panel och isolering. Ingen plast på utsidan men däremot vindstopp av papp eller skivmaterial. Även under balkongmattan kan du lägga vindpapp om du vill begränsa ev kalldrag/vind. Jag skulle inte öppna och isolera ett golv i ett uterum med enkelglas och oisolerat tak. Inte för att det är nåt fel i sig men mycket jobb för ingenting. Tofflor är bästa golvvärmen - täcker varenda kvadratmeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.