Hej tänkte isolera vårt uteförråd. Långsidorna är isolerade så det är enbart kortsidorna samt taket som ska isoleras.
Men hur ska jag gå tillväga?
Hur isolerar jag taket på bästa & enklast sett & hur får jag till luftspalten mellan tak & isolering?
Skickar med lite bilder, be mig gärna ta nya om det är något ni hade velat kolla närmare på.

Är detta rätt (isolering av vägg) :
1. In med isolering mellan reglarna
2. Plasta
3. Gipsskiva framför isolering
4. Panel för det estetiska

Kom gärna med så mycket tips, tricks & idéer som möjligt!

Med vänlig hälsning, Mikael
 
  • Oisolerad kortsida i ett uteförråd med synliga träreglar, en dörr och diverse föremål såsom skidor och redskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av uteförråd med synliga reglar och oskyddat tak som förberedelse för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

murak
Befintlig vägg består av regel, utegips, luftspalt, panel va? I så fall är det bara att mula in isolering! Även om du har ett uppvärmt förråd så hade jag rekommenderat ångbroms istället för plast. Sen osb efter det, sen den väggbeklädnad du önskar.

Taket: utegipsen ser ut att ligga an mot råspont en i taket, eller finns där en glipa för luften att passera igenom? Om det är tätt så hade jag borrat hål cc100mm för ventilation, sen använt luftspaltskiva av papp, den är enkel att jobba med. Sen isolering och sist skivmaterial.

Lycka till!
 
murak murak skrev:
Befintlig vägg består av regel, utegips, luftspalt, panel va? I så fall är det bara att mula in isolering! Även om du har ett uppvärmt förråd så hade jag rekommenderat ångbroms istället för plast. Sen osb efter det, sen den väggbeklädnad du önskar.

Taket: utegipsen ser ut att ligga an mot råspont en i taket, eller finns där en glipa för luften att passera igenom? Om det är tätt så hade jag borrat hål cc100mm för ventilation, sen använt luftspaltskiva av papp, den är enkel att jobba med. Sen isolering och sist skivmaterial.

Lycka till!

Tack för bra & snabbt svar! Det finns ingen glipa för luften. Men efter jag har lagt på luftspaltsskivor i taket hur får jag isoleringen att stanna kvar ? I väggen verkar det ju simpelt eftersom man sätter de mellan reglarna bara, eller har jag fel?
 
murak
M Mikaeland skrev:
Tack för bra & snabbt svar! Det finns ingen glipa för luften. Men efter jag har lagt på luftspaltsskivor i taket hur får jag isoleringen att stanna kvar ? I väggen verkar det ju simpelt eftersom man sätter de mellan reglarna bara, eller har jag fel?
För att isoleringen inte ska ramla ner kan du använda murarsnöre och häftpistol, jobba siksak med snöret i takt med att du trycker upp isoleringen. Vissa använder långa spik men jag tycker snöret funkar bäst.
 
murak murak skrev:
För att isoleringen inte ska ramla ner kan du använda murarsnöre och häftpistol, jobba siksak med snöret i takt med att du trycker upp isoleringen. Vissa använder långa spik men jag tycker snöret funkar bäst.

Tack för hjälpen murak!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.