Jag har en oisolerad platta under mitt radhus. Om man skulle få för sig att göra om allt, det vill säga ta bort plattan och gräva och isolera och gjuta ny platta - hur går det till egentligen? JAg menar, går det att bara skära / bila bort allt utan att huset rasar? :wow:

Och om man skulle köpa in hela jobbet, hur mycket kan det tänkas kosta ungefär? Jag har svårt att uppskatta ens på ett ungefär. Jag fattar att det är ganska svårt att säga, det beror på många olika saker tänker jag, men ändå.

Alla bitar kommer man väl inte åt, är det problematiskt att isolera under delar av huset och ha andra delar som det är? Påverkas grannarna?

Huset är från 1968, undergrunden är inte berg, orten är Kristianstad, vi tänker oss vit arbetskraft. Det borde vara typ 50 kvm, varav en del är garage som kanske får vara ifred.
 
Oj, jag har ingen erfarenhet av någon sådan manöver. Låter inte som något som är gjort i en handvändning, verkligen inte.

Jag gissat att det inte är källare eller souterrain?

Men jag förmodar att det finns någon form av tätskikt under plattan, det kan ju inte vara helt trivialt att få till det igen efteråt, det hela måste ju göras i etapper, och då blir det skarvar i tätskiktet. Tja, det kanske funkar med överlapp.

SKa bli intressant att följa tråden och se om det finns några etablerade tekniker. Annat än att ställa huset på pålar och gräva ut rubbet på en gång.

Känns rent spontant som något det blir svårt att räkna hem.
 
Vad är syftet med att isolera?
 
  • Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
3000kr/m2?
 
3000 kr / m2 låter "lågt"... ?

Syftet är att få ett långsiktigt mer ekonomiskt och behagligt hus, utan att i förväg låsa sig vid räkna hem-tänket. Antagligen är det både ekonomiskt och logistiskt alltför stort.

Men att det inte är krasst lönsamt med normala kalkyler är inget automatiskt hinder.

Om det är ekonomiskt möjligt vore det bra att i alla fall ha tänkt igenom det innan ev. alla övergolv ska fixas.

:)
 
Vi gjorde en liknande manöver för några år sedan, fast skillnaden är att vi tidigare hade torpargrund. Detta gjorde att huset fortfarande stod på grundmuren under hela bygget, så vi ändrade inte på den bärande konstruktionen. Däremot är det viktigt att stötta huset utifrån så att väggarna inte trycks utåt när man tar bort det som håller ihop det invändigt.
Jag har glömt exakt vad det kostade men 145m2 platta inkl. 25m2 betongvalv över ett källarutrymme landade på ~300kkr. Men då gjorde vi mycket av rivningsarbetet själva.
 
Har ni då inte planer på att lägga golvvärme så påverkar inte isolering i plattan mycket, medparten av värmen försvinner via väggar, fönster och tak. Och inomhusklimatet påverkas inte såvida ni inte har en fuktig platta.
Så har ni en torr platta idag så finns minimal vinning med att lägga ned både tid och pengar på att riva ut och göra en isolerad platta.
 
AndersS skrev:
Har ni då inte planer på att lägga golvvärme så påverkar inte isolering i plattan mycket, medparten av värmen försvinner via väggar, fönster och tak. Och inomhusklimatet påverkas inte såvida ni inte har en fuktig platta.
Så har ni en torr platta idag så finns minimal vinning med att lägga ned både tid och pengar på att riva ut och göra en isolerad platta.
Jag har tagit för givet att TS även ska lägga golvvärme, men om så inte är fallet vore det intressant att få veta. Då är det ju dessutom enklare och mycket billigare att lägga isolering ovanpå plattan om man bara är ute efter lite varmare golv. Men med de investeringar som TS är medveten om att detta innebär kan jag inte tänka mig annat än att det är tal om golvvärme också. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.