Vi har ett gammalt (minst 100 år, säkert 150) trägolv där konstruktionen är som följer:
- Torpargrund som är så tätad det går.
- Timmer med blindbotten
- Kutterspån
- Tiljor spikade direkt på timret (alternativt på reglar av något slag)

Längs med ytterväggen är det en ca centimetertjock springa mellan två tiljor där det drar lite småkyligt när det är kallt. Jag kan inte se att det finns någon större mängd isolering under golvet där. Någon gång på 30-50-tal har man tagit upp dessa brädor för att peta ner rör till vattenburen värme.

Nu tänker jag att det enklaste är att
1. Försöka peta ner något som isolerar
2. Täta springan med "något"

Att ta upp golvet osv är inte ett alternativ. Jag tror heller inte jag kommer åt det underifrån då yttermuren (snarare stenröse) går en bit in under huset.

Mina funderingar är: vad kan jag lämpligen peta ner? Jag har en hel del lösull, vanlig gullfiber och även skivor med cellulosa. Och vad skall jag täta springan med? Mest så jag inte dammsuger upp isoleringen jag petar ner. Övriga fogar är mörkt brunsvarta och inget är i nivå med golvet a la båtsdäck.

Skulle det fungera att ta cellulosaisoleringen och försöka trycka ner så mycket som möjligt. Sedan peta ner en smal trälist på detta som "botten" för en tub med golvnåtmassa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.