Hej
Detta har säkert disskuterats tidigare.
Men är det en bra ide att isolera golven under trossbotten för att få varmare golv? Eller skjuter man sig själv i foten då? Tänkte isolera med cellplast eller kansanske pordrän (som inte är täta)
Skall också tilläggas att vi har problem med fukt i krypgrunden så detta måste också åtgärdas.
Var inne på att göra en varmgrund och då behövs ju inte golven isoleras men då får man ju andra problem vid grundmur.
 
Hej calle336

Såg i en annan tråd att ni konverterat till golvvärme på krypgrund, precis samma sits som jag funderar på.
Har bara 170mm rockwool i trossbotten och funderar på samma extra isolering som du, dvs att sätta cellplast under. Har trä i trossbotten idag som jag inte vill "stänga in" med cellplast, så det tänker jag ersätta, men hur man ska göra med reglarna ställde jag fråga om till både Sundolitt och Finja om man ska sätta cellplasten mellan reglarna eller som ett helt "tak" under hela trossbotten och fick två olika svar:

Sundolitt:
"Vår Sundolitt krypgrundsskiva används i krypgrunder och under bjälklag.
Det är en fördel att skivorna monteras i dubbla lager med förskjutna skarvar alternativt att man använder skivor med fals.

EPS material är precis som du skriver ett material som inte har någon kapillär stighöjd, dvs det suger inte upp fukt.
Däremot är inte materialet diffusionstätt, dvs det släpper igenom vattenånga även om det är mer trögt än tex mineralull."

Finja:
"Cellplast direkt mot trä är inget som jag rekommenderar . Det kan bli problem .

Om du använder mineralull så kan träet andas ."

Jag har ingen problem med fukt alls idag, och minst 10 grader i krypgrunden året runt, så man vill ju inte försämra förutsättningarna. :x

Har du fått problem med fukt efter installation av golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.