Hej forumet!

Lekmannafråga:

Är det helt meningslöst att isolera väggar, golv och tak i ett förråd som har oisolerade dörrar?

Jag fattar att det inte kommer att funka så som syftet egentligen är, men min fråga är om det ändå kan göra det lite varmare än att låta det vara helt oisolerat?

Tack för tankar!
 
Mikael_L
Det är ju (nästan) alltid i någon mening en god idé att isolera. Självklart är det bra om de olika delarna av den omslutande konstruktionen alla har någon form av isolering så skillnaderna inte blir alltför stora, men något absolut krav är det ju inte.

Man skulle ju kunna hävda att det inte är någon idé att sätta mer än marginell tjocklek på isolering i väggarna i bostadshus iom att fönster och dörrar har så dåliga u-värden. Men i praktiken blir det ju tvärtom, för att få igenom bygglovet får man ju sätta ännu mer isolering i väggarna för att kompensera för överdrivet stora fönsterytor.

Någonstans går ju någon slags gräns förstås, när isolering (eller mer isolering) på någon yta är i stort meningslös för att värmeläckaget på något annat ställe är för stort.

Dina oisolerade dörrar har ju trots allt ett u-värde, vilket gör att en rimlig mängd isolering i väggarna gör nytta.
Sen går det ju att förstärka dörrarna lite om du vill, limma på cellplast, eller sätt ett draperi innanför dörren osv, små enkla saker som ökar isoleringsförmågan.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S slerker skrev:
min fråga är om det ändå kan göra det lite varmare än att låta det vara helt oisolerat?
Om du inte har en värmekälla i förrådet så blir det väl knappast varmare.
Däremot utjämnas temperaturskillnaderna dag/natt till exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.