Jag har ett kallförråd som står på låga plintar (20-30cm ovan mark)

Tanken var att lägga fuktspärr ovanpå trallen å sedan 50mm xps cellplast ovanpå för att sedan isolera väggar å tak med stenull/fuktspärr/gips.

Går det men ovanstående eller måste jag bryta upp golvet å göra det "ordenkligt"

Har tänkt att förvara servern och lite annan elektronik.
 
  • Kallförrådsinteriör med osolerade väggar och trägolv, synlig isolering vid väggens nederdel och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Hur ska du bygga upp golvet? Du behöver något att gå på ovanpå isoleringen.
Du ska inte lägga plast i botten i alla fall, och du behöver sannolikt inte använda plast alls. Om golvet är så glest att det blåser in så lägger du vindduk i botten. Fuktspärr använder man i bostadsutrymmen eftersom människor och dagligt liv genererar fukt, och så skall du inte använda boden. Du kommer inte få fuktigt där inne om du har det uppvärmt.
Isolerar golvet gör du med mineralull och inte cellplast eftersom det inte blir tillräckligt tätt mellan cellplastblocken.
 
Okej.
Jag tänkte följande

Golvskiva
Cellplast
Fuktspärr
Trallgolv
Ja, jag tänkte höja golvet med 5-10cm för att slippa att såga upp hela golvet. Då jag inte kommer åt underifrån.


Du menar alltså att jag inte behöver spärra mot fukt för att jag har värme i förrådet? Och det blir torrt nog att ha datorer igång där inne?
 
Nissens
C crazymike skrev:
Okej.
Jag tänkte följande

Golvskiva
Cellplast
Fuktspärr
Trallgolv
Ja, jag tänkte höja golvet med 5-10cm för att slippa att såga upp hela golvet. Då jag inte kommer åt underifrån.


Du menar alltså att jag inte behöver spärra mot fukt för att jag har värme i förrådet? Och det blir torrt nog att ha datorer igång där inne?
Men hur tänker du med att ha fuktspärr på den kalla sidan??
Det går ju mot alla teorier och kunskap som finns…
 
Jag frågar för att jag inte vet. Då skall fuktspärren ligga mellan cellplast å golvskivan?
 
Så här när jag tänker på det så är det ju tvärt om mot hur jag tänkt göra på väggar/tak så det är klart den skall ligga på insidan isoleringen
 
Ingen fuktspärr! Behöver du ens isolera golvet?
 
Blir det inte stort kallras om jag inte isolerar golvet? Räcker det med 95mm stenull i väggar å tak?
 
Är det fristående förråd? Vad består golvet av idag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det fristående förråd? Vad består golvet av idag?
Ja det är ett fristående förråd. Golvet består av värmebehandlas trall.
 
Då skulle jag lagt in något massivt halvtjockt trägolv av B-kvalitet bara. Det isolerar lite och vill du kan du istället lägga in ordentligt med isolering i väggar och speciellt i taket för att att hålla värmen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då skulle jag lagt in något massivt halvtjockt trägolv av B-kvalitet bara. Det isolerar lite och vill du kan du istället lägga in ordentligt med isolering i väggar och speciellt i taket för att att hålla värmen.

Okej så för att hålla typ +15*c året runt så hade du inte isolerat golvet mer än med trägolv istället för cellplast? Tänker 95mm stenull i väggar å minst 95mm i taket om det inte går in mer.


Då blir det lite som en "huva" över innehållet i förrådet och det räcker?
 
Kommer du ha datorerna på 24/7 och ev ett element så räcker det, men försök isolera mer i taket för det ger bäst effekt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kommer du ha datorerna på 24/7 och ev ett element så räcker det, men försök isolera mer i taket för det ger bäst effekt.

Okej ja taken är ju att det skall gå 24/7 med ett litet konvektorelement. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.