Skall snart isolera ett gammalt träskjul som idag är helt oisolerat.
Det är ett gammalt redskapskjul med 45x70 reglar satt lite oregelbundet och sedan en yttervägg av (4/5"x1") plankor. Ytterväggen är i gott skick bra underhållen.
Skall regla upp ytterliggare för att få standardmått cc 60 och samtidigt bättre på stabiliteten och klä insidan med osb för att lätt kunna hänga upp verktyg trädgårdsredskap osv.
Hade samtidigt tänkt att sätta isolering för att hålla temperaturen runt 5-10 grader vintertid då jag
skall ha åkgräsklippare samt sand/salt och eventuellt även skall använda den som mekarverkstad.

Har frågat ett par byggarkompisar som naturligtvis lämnat olika svar vad det gäller fukt/ångspärr och
plastfolie.
Då det inte är någon större kostnad sätter jag gärna ångspärr om det behövs för att slippa problem med fukt och kondens.
Kan jag sätta plastfolie direkt över isoleringen på insidan och sedan skruva upp osb-skivorna direkt på plasten ?
 
Om syftet är att ha lite maskiner och salt/sand torrt på vintern behöver du inte isolera alls. Är det bra dränerat runtomkring så kommer det mesta att klara sig och det blir torrt inne. Men för trivselvärme vid mekning hade jag kört stenull och en modernare vindväv på insidan innan OSB. Plast undviker jag så mycket det går om jag inte kan vara 100 på att få allt tätt.
 
Det främsta anledningen till att jag vill isolera är att dels skona åkklipparen från kallstarter vid snöröjning (och min ända från iskallt säte), dels slippa frusen sand. Jag tackar för tipset om vindväv, blir nog att jag kör med det. Dräneringen är det inga problem med så det har jag inte oroat mig för. Framåt våren blir det nog vattenburen värme indragen...
 
pbengtsson skrev:
Men för trivselvärme vid mekning hade jag kört stenull och en modernare vindväv på insidan innan OSB.
Nu får du förklara för en novis. Men vad gör vindväven för nytta på insidan av isoleringen? Borde den inte göra mer nytta mellan isolering och fasad?
 
Flöjten5 skrev:
Nu får du förklara för en novis. Men vad gör vindväven för nytta på insidan av isoleringen? Borde den inte göra mer nytta mellan isolering och fasad?
Den gör väl så fukten kan vandra och inte blir stående om man får för sig att kallställa, har jag för mig iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.