hej
jag har ett hus med torpargrund som man inte kommer under,det ligger ett gammalt trägolv med ihopsjunket spån under,
bräderna är spontade så jag har inte nån lust att lyfta golvet . jag funderar att lägga cellplast ovanpå och sen lägga nån typ av klickgolv på.
kommer det att funka?
jag har läst att vissa rekommenderar att spruta in nån typ av isolerind, men borde det inte räcka med att lägga på ny isolering ovanpå?
 
Det beror på hur mycket mögel du tillåter dig att vilja ha i bjälklaget... Generellt är tilläggsisolering på insidan av tidigare isolerande skikt ett okynne. Det flyttar daggpunkten i konstruktionen och kan ställa till med mycket skit
 
men jag tänkte att det inte gör så stor skillnad mot innan då det var 4 lager med gammal mattor som jag har tagit bort,blir det inte samma sak om jag lägger dit nytt golv som innan,varför skulle det bli mögel nu om det inte var det innan när det var plastmattor?
 
du isolerar mer innanför organiska skiktet. Dvs mellan dina gamla golvreglar ligger det spån eller dylikt som isolering. Genom detta har värmen vandrat hur fort och hur mycket är struntsamma egentligem. Vad som händer om du isolerar invändigt är att den stora temperatur differansen kommer att ske från insida cellplast till utsida cellplast. Om den totale värme differansen är 20 grader kommer 15-17 av dessa att ske i just cellplasten. Tänk dig själv 20 gradig luft RF 60% är mellan tummen och pekfingret 15-20 g/kubik luft. 4 gradig luft har en mättnadsånghalt på runt 6g/kubik. Avdessa 20 som luftas ut genom cellplast kommer 10-12 g/kubik luft att förångas i träkonstruktionen. Risken för fuktskador blir stor...

TRor det finns ett program som heter gfkond som du kan checka med..på paroc eller om det är isover som gör det...Om man inte kan räkna själv men det tar sån tid...
 
ok det verkar som det inte blir bra.
men isåfall vad är bäst att göra spruta in eller att lyfta golvet?
 
Det svar jag har sagt innan är som sagt inte absolut beror helt på konstruktion osv. Är det permanent boende är en viktig sak också.

Men skall du isolera så tycker jag personligen att du river upp golvet det du gör är att såga sönder golvet med klinga eller stick/tigersåg. Ett rum i taget ner med isolering på med nytt golvspån och plast under spånet (om det är ett permanent boende). När du skarvar plasten se till att få det hyffsat tätt.
 
ska jag lägga plast underst, är det inte risk för mögel ? och ska jag använda sågspån?
 
dizzy skrev:
och ska jag använda sågspån?
Mr Z menar nog golvspånskiva, misstänker jag. Och plasten ska vara under skivan sedan kommer isoleringen. ;)
Rätta mig om jag har fel. ::)
 
jag struntar att isolera, jag kommer att lägga in nån typ av klickgolv för att slippa golvdraget .
 
Immobil skrev:
Mr Z menar nog golvspånskiva, misstänker jag. Och plasten ska vara under skivan sedan kommer isoleringen. ;)
Rätta mig om jag har fel. ::)
Du gissar rätt... Det e för mycket jobb att stampa eget spångolv:)
 
Men om man struntar i cellplasten och lägger golvspån utan på det gamla plankgolvet och sedan nytt trägolv riskerar man fortfarande fuktproblem? Om man ser till att hålla grunden varm på annat sätt än genom golvdrag t ex genom att elda regelbundet i eldstäder minskar det fuktproblemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.