Har ett gammalt torp som jag är på gång att inreda loftet på. Husets tak består av ett spåntak med tegel på. Jag har några funderingar kring inredningen av loftet. Dels så funderar jag kring om jag ska isolera taket och i så fall med vad? Huset står ouppvärmt förutom när vi är där och vi är sällan där på vintern. Det är också så att det sticker in en hel del spik genom taket från spikningen av spånen och bärläkt varför jag måste sätta upp någon form av innetak för att undvika att få huvudet fullt av spik om man slår i på fel ställe. Frågan är nu om jag ska lägga in någon isolering mellan innetaket och spåntaket eller inte? Det ger väl ett något bättre klimat såväl vad gäller hålla värmen inne när det är kallt ute som hålla värmen ute när det är riktigt varmt ute? Å andra sidan blir väl riskerna större att få fuktskador av olika anledningar om jag lägger in isolering - vad göra?
 

Om ditt spåntak har tegel ovanför så är det nog för att man gav upp och lade till det senare, så du måste nog gör taket "tätt" först, förelår att du frågar i avd. >>byggnadsvård<<

Spikarna är oftast långa och rostiga på spåntak, som man river sig på när man håller på Jag har samma lösning på mitt uthus och kommer att riva taket för att få tätt innanför teglet, eftersom det är spåntak under har vi ingen papp etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.