Hej är ny här och skulle behöva några smarta råd.

Jag håller just nu på att bygga en tiny house liknande byggnad på ett gammalt husvagns chassi och har mött på lite frågor angående isolering.

Längst ner i bottnet har jag lagt form-plywood och på det 120*45 golvramverk som jag tänkt fylla med frigolit. Ovanpå frigolit/trä-ramverket hade jag tänkt lägga plast och sen golvspån.

Nu är min fundering om det finns risk att det blir fukt/mögel mellan plasten och form-plywooden då det blir rätt lufttätt?

Har funderat om jag borde borra några hål i form-plywooden och bygga en luftspalt mellan frigoliten och form-plywooden men vet inte om det är så smart heller så kanske fukt kan stiga upp i hålen samt jag förlorar ett par cm isolering.

I väggar och tak har jag luftspalt på utsidan så där är det nog ingen risk för mögel även om jag lägger plast på Insidan, men är som sagt mer orolig för golvet.

vad tror ni?
 
  • Träramkonstruktion för golv byggnadsprojekt utomhus med verktyg och material på gräs nära hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har inte svar på dina frågor men funderar på om det inte är onödigt svårt att få tätt mellan isoleringen och bjälklaget om man gör som du beskriver.
Ska du skumma mellan trä öch frigg eller hur ska du få tätt?
 
F fribygg skrev:
Jag har inte svar på dina frågor men funderar på om det inte är onödigt svårt att få tätt mellan isoleringen och bjälklaget om man gör som du beskriver.
Ska du skumma mellan trä öch frigg eller hur ska du få tätt?
Ja precis, i efterhand ångrar jag mig att jag valde frigolit som isolering, trodde aldrig att det skulle vara så tidskrävande. Hade räknat med att U-värdet skulle vara bättre i frigolit, men det är det ju tydligen inte heller.

Jag har redan isolerat tak och största del av vägg (bilden jag la upp är från tidigt skede av bygget) och det har redan gått åt nästan 6 flaskor skum och då har jag inte skummat de mest täta skarvarna 🥲
 
Skulle jag göra ett sådant bjälklag skulle jag klämma fast frigoliten med träregeln, fortsätta så fack för fack och kanske skumma det sista facket samtidigt som jag tältade ev kvisthål och genomföringar, då räcker en burk.
 
F fribygg skrev:
Skulle jag göra ett sådant bjälklag skulle jag klämma fast frigoliten med träregeln, fortsätta så fack för fack och kanske skumma det sista facket samtidigt som jag tältade ev kvisthål och genomföringar, då räcker en burk.
jo det är ingen dum ide, tyvärr är det lite försent då allt redan är reglat ;)
 
Formplywood?
Blir inte det väldigt tungt på ett sånt chassi?
 
F fribygg skrev:
Formplywood?
Blir inte det väldigt tungt på ett sånt chassi?
allt som allt ska det inte bli mer än 2,5 ton om jag räknat rätt... chassit har dubbla hjulaxlar, sen har jag förstärkt det lite.. ska nog hålla att köra i 30km/h
 
Efter en traktor är inte 2,5ton så mycket, men vad ska du dra med?
 
F fribygg skrev:
Efter en traktor är inte 2,5ton så mycket, men vad ska du dra med?
med en suv hade jag tänkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.