Hittade följande fråga och svar på thermisols hemsida http://www.thermisol.se/

"Jag har ärvt ett gammalt charmigt timmerhus av min faster. Huset är tyvärr ganska dragigt och jag funderar på att sätta upp panel och
kanske också tilläggsisolera det. Är cellplast ett bra val i så fall?"

"m du ska isolera utifrån så är cellplast det bästa valet. Det ger ett säkert vindskydd och håller timmerstommen torr. I ditt fall räcker det med en ganska tunn kvalitet. Din byggvaruhandlare kan hjälpa dig med valet. När det gäller arbetssätt kan du läsa ovanstående svar. Du monterar alltså dina Thermisol cellplastskivor direkt på timret och fäster med skruvar eller spikar med plastbricka. Därefter är det bara att regla och sätta upp panel."

Funkar detta med fuktspärren på utsidan väggen så är det ju motsatsen till vad man enligt expertisen ska göra, dvs ha plasten på insidan..? :O
 
Cellplast är inte en fuktspärr, jag tror du plandat ihop cellplast (isolering) och diffusionsspärr (plastfilm).
 
Gabbe1 skrev:
Cellplast är inte en fuktspärr, jag tror du plandat ihop cellplast (isolering) och diffusionsspärr (plastfilm).
Ja nu ser jag att denna cellplast faktiskt släpper igenom lite "vattenånga" :blushing: Undra hur den andas jämfört typ vanlig stenull?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.