Hej!

Ny som skribent här, men sedan länge en frekvent läsare. Forumets expertis har många gånger gett mig hjälp vid frågor och funderingar - så tack för det!

Håller på och renoverar/bygger ut vårt torp här hemma. Den gamla timmerstugan har nu fått en påbyggnad som ska bli ett sovrum, drygt 20kvm stort. Ytterväggarna har jag isolerat klart, sedan satt ångbroms samt reglat upp för innerväggarna. Men jag undrar lite hur jag ska gå vidare gällande isolering längs den gamla ytterväggen i timmer (numera innervägg)? Då väggen är sned, krokig samt inte helt tät så tänkte jag låta ångbromsen från ytterväggarna löpa vidare, hela rummet så att säga. Sedan regla upp och isolera med 45mm isolering innan OSB och gips. Men efter att ha läst på lite så blir jag nu rädd att jag "bygger in" eventuell fukt eller att det bildas kondens som kan orsaka skada osv. Så hur är lämpligt att gå vidare? Jag vet att ångbroms inte är lika aggressivt som ångspärr, men jag vet ju även att man (generellt) ska passa sig för att isolera och fuktspärra inifrån. Tänkte bara höra om jag kunde få lite tips från "coacherna"!

Det är alltså husets gamla yttervägg, där jag tagit upp för dörr.
Nybyggd rummets hörn med isolerade väggar, ångbroms, reglar och arbetsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och bakom ångbromsen finns den gamla timmerväggen.
Renovering av torp med isolering mot gammal sned timmervägg och rullar med ångbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand.

/Martin
 
Om jag fattat rätt så är det en innervägg nu och innerväggar skall ej ha ångbroms. Är det ett våtrum mot yttervägg så skall den ytterväggen ej ha ångbroms
 
Ja, det är ju numera en innervägg. Då skär jag bort ångväven längs den väggen. Är det samma sak när det gäller isolering? Ska jag skippa det också? Tycker jag har fått det rätt så tätt och fint, både längs väggen och nere vid bottenplattan men mitt okunniga huvud säger ändå "att det är väl lika bra att isolera när jag ändå håller på."
 
Det blir inte kondens i en innervägg då det är samma temperatur på båda sidorna. Om det sitter en ångbroms eller isolering där eller inte har ingen som helst betydelse.
 
useless useless skrev:
Det blir inte kondens i en innervägg då det är samma temperatur på båda sidorna. Om det sitter en ångbroms eller isolering där eller inte har ingen som helst betydelse.
Tack för svar!
 
Har du funderat på att lerklina timmerväggen? Då får du en vägg som kan buffra fukt, dvs även om väggen skulle vara kall så bildas ingen kondens eftersom leran kan ta upp fukten. En lerklinad vägg behåller timmerväggens alla skevheter som annars är svåra att hantera om du ska sätta skivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.